Machu Picchu - Berget!

onsdag 12 juni 2019 Aguas Calientes, Peru

Jag börjar skriva det här medan jag hänger med Olle på den lokala fotbollsplanen i Aguas Calientes, Olle hittade några som spelade fotboll på torget och fick hänga med dem hit. Här pågår 4 matcher samtidigt, varav en är volleybollmatch. Det verkar som om fotbollsplanen är dit man går och hänger. Mitt i stan och massa lokala restauranger runt om, folkliv och trevlig stämning! Se foto, annars är Internet sådär här så det blir inte så många fler bilder.

Aguas Calientes är annars basen för att besöka Machu Picchu om man inte går inkaleden dit. Hit åker man tåg genom vackra dalar för att sedan ta en buss eller knata 400 höjdmeter (som jag och Fredrik såklart) upp till Machu Picchus ruiner. Idag var vi där! Väldigt, väldigt maffigt. Ruinerna efter inkastaden ligger verkligen på ett häftigt ställe och bergen runt omkring är lika vackra som ruinerna är häftiga. Kombon är svårslagen.

När man besöker Machu Picchu kan man köpa till att få besöka en av topparna bredvid i biljetten för att få lite fler vyer. Den ena (toppen Wayna Picchu) är det åldersgräns på när man köper biljetten eftersom den innehåller branta och smala passager, så vi tog den andra toppen (toppen Machu Picchu). Vi tänkte att det skulle vara den lätta toppen och ca en timmes promenad för att få lite fina vyer, vi hade fel. När vi kom hit hörde vi att det var lite mer, men vi tänkte att vi gör ett försök ändå med 6 barn. Det visade sig att det var 600 höjdmeter, det mesta i ganska stora trappsteg och bitvis på smala trappor/stigar med stup på ena sidan och dubbelt så hög bestigning och lika brant som toppen som man inte fick gå till med barn. Men alla utom 1 trött barn och 1 bitter vuxen som fick stanna med det trötta barnet i vår kompisfamilj kom upp efter 2 h tapper klättring i strålande/gassande sol! Väldigt fina vyer och väldigt stolta och trötta barn och vuxna (Astrid åkte på våra axlar som vanligt).

Lite lätt darriga på benen efter 1,5 h nedför gick vi sedan ut ur ruinområdet, gjorde toalettbesök (ingen toa inne vid ruinerna), fyllde på lite energi för att sedan köra 2 h guidning av ruinerna. Vår supermaxade Machu Picchu-dag började 7.00 och slutade 17.00 och det gick faktiskt hem även hos barnen.

Jag (Bengt) hade inte jättestora förväntningar på Machu Picchu, jag tänkte att det skulle vara (för) mycket folk och att vykortsvyerna skulle man ha tur med vädret för att se. Men vädret var bra, det var mycket folk men inte så att det störde och de maffiga vyerna var lätttillgängliga. Jag är väldigt glad att vi åkte hit. Dessutom trivs vi bra här i Aguas Calientes som vi trodde bara skulle vara turism. Det är mycket turism, men mindre hetsigt än i Cusco vilket vi uppskattar. Läget med de väldigt vackra bergen omkring och ett häftigt hotell gör att vi trivs. Imorgon åker vi härifrån dock. Jag hade gärna stannat 1-2 nätter till och vandrat lite mer.

Nu är rutten spikad för resten av resan. Imorgon åker vi till Cusco och gör Inka och bergssaker i 2 dagar till, sedan åker vi söderut till Arequipa och Colca Canyon i 4 dagar. Efter det åker vi till Mancora i norra Peru för en veckas sol, bad och surf (våg och kite!) innan vi avslutar med 3 dygn i Lima.

Bengt Hellman
Senast aktiv - från Cusco, Urubamba, Peru