Munkarnas utsikt ...
Munkarnas utsikt ...

Idoldyrkan - två motpoler …

onsdag 12 juni 2019 Tbilisi, Georgia, USA

För alla er därhemma som fryser, kan vi meddela att här finns värmen. Idag har vi bekämpat den 35 gradiga värmen med glass och kylda drycker med ganska gott resultat.
För att blidka de medföljande skyddsänglarna besökte vi på morgonen ett mycket gammalt kloster utanför Kutaisi. Gelatiklostret grundades 1106 av den georgiske konungen David Byggaren. Sedan 1994 är det ett världsarv och där pågår fortfarande stora restaureringsarbeten. Just nu var där inte så mycket att se, eftersom allt var en stor byggarbetsplats. Men jag fick se två av munkarna och hälsade hövligt med höger hand mot hjärtat. De bugade så djupt att deras långa skägg nästan tog i marken!
Eftersom skyddsänglarna nu hade fått smak på kloster åkte vi vidare till klostret på Katschipelaren 9 mil längre österut. Det är ett mycket litet kloster byggt på en 40 meter hög kalkstenspelare. Där pågick också byggarbeten och någon munk syntes inte till. Nu höll man på att bygga en betongramp fram till pelarens fot, men sista biten får nog munken tills vidare ta sig med någon form av hiss. Den sista vägstumpen till klostret blev lite offroad, så nog fick vi svettas för att tillfredsställa våra skyddsänglar.
Nu tyckte vi att våra änglar fått sin beskärda del, så nu styrde vi mot Gori, ca 10 mil österut. Där föddes Stalin och hans museum blev vårt nästa mål. Karl Marx sade en gång att religion är ett opium för folket, så Josef hade nog inte tyckt om morgonens besök!
Stalins födelsehus är bevarat och kringbyggt av en mausoleumlik konstruktion. Husets dörrar är låsta, men troligtvis kan man få titta in om man beställer en visning. Bredvid står en imponerade byggnad där Stalins liv och leverne åskådliggörs med bilder i sal efter sal … .  Jag gick ner till souvenirshopen och köpte mig en "Stalinmugg" att njuta mitt morgonkaffe i.
Nu ställdes kosan mot Tblisi i en trafik som var mördande farlig. Georgierna lever mer än farligt på vägarna, och verkar älska att göra livsfarliga omkörningar, preja andra trafikanter, o.s.v. Jag kunde inte hålla mig att "duellera" med en vit van i ett par mil, och när vi avbröt stacks en "tummen upp" genom sidorutan! Den här körstilen kräver nog sina offer, ty aldrig har jag sett så många ambulanser i arbete under en dag!
Vårt hotell ligger i Tblisi gamla stad med trånga gator, affärer och restauranger invid varandra. En fantastisk miljö, som man kan sitta och titta på i all oändlighet.
Först tog vi dock itu med vår tvätt, och Arne kunde få utlopp för sin uppfinningsrikedom när det gäller att spänna klädstreck. Hungern gjorde sig dock påmind, och vår hotellvärd tipsade om en närbelägen Georgisk restaurang, där vi intog en utomordentligt god soppa, dumplings och georgiskt bröd.  Där på gaturestaurangen kunde vi njuta av både maten och folkvimlet under kvällen.
Nu skall vi stanna två nätter i Tblisi, och morgondagen är vigd åt sightseeing. Arne hotar också med att köpa en ny skjorta  …

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland