Det gamla Narikalafortet
Det gamla Narikalafortet

Skidlift över Tblisi!

torsdag 13 juni 2019 Tbilisi, Georgia, USA

Vaknade av ett enormt åskväder. Hela himlen lystes upp som om vår herre höll på att elsvetsa bland molnen. Sedan kom regnet, men på morgonen var ordningen återställd, så vi har "tvingats" bese Tblisi i strålande sol och förlamande värme. Vårt första mål blev frihetstorget som vaktas av en jättepiedestal med St. Göra  och draken. Nästan som hämtat ur Game of Thrones ..
Där embarkerade vi en av stadens turistbussar för en rundresa i staden. Jag blir alltid lika imponerad av dessa bussförare som klarar den smått kaotiska trafiksituation som råder i många storstäder. Speakerrösten i hörlurarna mässade på vanligt sätt namn på byggnader och arkitekter. I princip alla stadsrundturer med buss misslyckas med att levandegöra en stad och dess befolkning. Men vi härdade ut  (som vanligt!). Vårt egentliga mål var linbanan från Rike Park tvärs över staden upp till den gamla raserade Narikalafortet där också stadens botaniska trädgård finns.
Framme vid Rike Park tänkte vi ta oss en kopp innan äventyret i luften. Vi stegade in på en uteservering och slog oss ner vid ett bord i skuggan. Eftersom vi var enda gästerna, väntade vi oss en snabb servering. En servitör anlände också mycket snabbt, men med ett egendomligt budskap! Eftersom vi satt oss vid ett bord för 6 personer måste vi flytta på oss! Han sade inte vart, utan tittade överlägset på oss. Jag påpekade behärskat att vi var gäster och betalade hans lön, men han insisterade. Vi reste oss värdigt som bara vi kan och lämnade stället till kyparens överraskning. Hade jag varit hans chef, hade han fått sparken!
Nästa café hade anställt en klok personal som hälsade oss välkomna och till och med vägrade ta emot dricks! På den punkten gav vi oss inte.
"Skidliftresan" över staden varade några minuter och var ganska intressant, så vi åkte samma väg tillbaka till vår turistbuss. Där uppe på berget hade en del "taskspelare" samlats med tama hökar, papegojor och en liten apa. Två musikanter tog ton mot betalning, men Arne uppskattade mest den gamla gumma som sålde små halvfrusna vattenflaskor!
Efter dessa eskapader var det dags för en siesta och uppladdning inför kvällens middag som skulle innehålla Georgiskt vin. Vilket vin! Vi drack ett halvsöt rött vin, som var så gott att man skulle kunna mörda för en flaska! Tyvärr påverkades minnet också, så vi kan inte berätta vad det heter …
I morgon blir det spännande. Då kör vi in i Azerbaijan och övernattar i Sheki, en gammal hållplats för sidenvägen!

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland