Lite kyckling till middag för Arne
Lite kyckling till middag för Arne

Nybakt bröd och sidenschalar

lördag 15 juni 2019 Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

På dagens program var inskaffandet av Azerbaijanska sidenschalar första prioritet. Vi störtade mot Lahic, en by ett par mil uppe i bergen, men blev fikasugna under vägen, så vi stannade vid ett lokalt gatukök i skogen. Där inhandlade vi en burk honung och väntade tåligt på att ett Georgiskt bröd skulle gräddas klart i den öppna ugnen. Visst prutande ingick i inköpet, men vi kom ganska nöjda från affären.
Några kilometer innan vi nådde Lahic tog vi fram det franska köket, kokade kaffe och åt färskt bröd doppat i färsk honung. Ljuvligt gott, trots att rastplatsen lutade 45 grader.
Lahic visade sig vara "värsta turistfällan" där man bara kunde ta sig fram till fots, och det lockade inte oss i 35 graders värme.
Nu vände vi om och fortsatte till den by där fabriken för de traditionella schalarna finns. Där rädde total frid, möjligtvis eftersom det var Azerbaijans Nationaldag idag ( tror vi!). Lätt besvikna styrde vi mot Baku som vi nådde ca 16.00. Att sedan komma fram till hotellet var ett jobb för en elitorienterare och allmän "orespekt" för trafikregler. Efter flera försök där passage av trafikbommar ingick, fann vi vägen till hotellet. Problemet är att hotellet ligger i gamla Baku stad med smala gränder, murar och gågator. Ett fantastiskt område för turister. Azerbaijanerna bjöd verkligen till att hjälpa oss. En polis ringde troligtvis till hotellet som skickade ut en "löpare" som hittade oss vid en av infarterna. Nåväl vi landade vid hotellet ca 17.00 och välkomnades på det bästa sättet. Parkering av mc utanför hotellet och en bärare som bar vårt bagage till 4:e våningen.
Jag "råkade" också berätta för portieren att jag låg på många hotell under året och alltid recenserade dem i Booking.com. Några minuter senare meddelades att vi skulle få ett bättre rum i morgon! Ja, det kostar på att behålla så hög poäng som 10 i Booking.coms ranking!
Efter dusch gav vi oss ut i vimlet och första bästa restaurang. God mat och lite vin gjorde oss spendervilliga, och vips hade jag löst mina "schalproblem" och dessutom inhandlat ett Kaukasiskt "fåraschel". Att sedan hotellet visade sig kunna växla euro och dollar till Azerbaijanska manat blev pricken över i-et denna dag.
Med andra ord: Vi har det bra och nu väntar två spännande dagar i Baku!

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Kommentarer
Postat av Knut Lindvall

Låter bra fortsätt bra resa