... så fick Arne sina skjortor till slut!
... så fick Arne sina skjortor till slut!

"Doppat en sardin i olja i Baku"

måndag 17 juni 2019 Guvernementet Baku, Azerbajdzjan

Har ni försökt pruta med en dövstum taxichaufför? Det har vi och misslyckats! Eller kanske han spelade dövstum? I så fall var det en genialisk idé! I morse åkte vi till ett av Bakus största köpcentra och betalade bara 3 manat för taxiresan som beställdes från hotellet. Men hemresan blev tre gånger så dyr …
Nåväl, Arne kunde köpa sina skjortor och jag mina strumpor. Efter ett vrålfika på ett av varuhusets många caféer åkte vi hem.
Värmen är fortfarande bedövande och hotellrummet känns som en räddning, när man inte längre står ut. Arne har inlett "operation avgång", vilket innebär putsning av vindrutor och strålkastare, och jag skriver en slutrapport från Baku. Man kan konstatera att vi uppmärksammats ganska mycket. Står vi i närheten av motorcyklarna, kommer många fram och frågar om varifrån vi kommer och vart vi skall. I morse hade vi en längre pratstund med två engelsmän som bor på hotellet.
Jag tror också att mitt vita skägg väcker uppmärksamhet. Här har de flesta svart hår och skägg, så jag måste nog uppfattas som en inkarnation av "profeten"! Fast riktigt "säkra" tycks vi ändock inte vara. Så fort vi kommer in i en större affär, drar sig vakter och personal mot oss, och vi hålls under konstant uppsikt.
På tal om uppsikt. Jag bävade för servitörens kontroll i morse vid frukosten, men jag valde att markera hårt. Trots att var tydligt beställde yoghurt, kom han ändock med en full bricka mat. Jag gav tillbaka brickan, gick fram till frukostbordet och tog mjölk och flingor. "Bara det", sade han och såg djupt olycklig ut. Jag nickade och klappade honom tröstande på axeln. Skall bli spännande att se hans reaktion i morgon bittida.
Ni kommer kanske ihåg att jag för några dagar sedan undrade över varför alla "bommade" cigaretter av mig. Nu har jag svaret. Det finns inte att köpa Malboro här i Azerbaijan, och det är tydligen en kultcigarett. Nu är problemet löst sedan mina Malboro tagit slut och jag får nöja mig med Camel!
Vår vistelse i Baku är snart slut, men ikväll jag skall försöka locka in Arne i Jungfrutornet om står ett par hundra meter från hotellet. Det är Azerbaijans mest kända byggnad och numera ett världsarv som också presenteras på deras sedlar. Tornet byggdes på 100-talet på en landremsa som uppstod sedan Kaspiska havet börjat sjunka några århundraden tidigare.
Inför avskedet av Baku tänker jag på följande versrad ur Svenska Ords sång: En torsdagkväll i Vedbæk.
”Jag har levat om, med kvinnor vin och snus uti i Istanbuls kommunala varmbadhus, jag cyklat genom Wien, och valsat i Peru, och doppat en sardin i olja i Baku, jag säger nä, nä nä nä nä, nä nä nä nä nä nä nä nä nä nä nä
Fast jag tycker nog : ja,ja,ja,ja …

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Kommentarer
Postat av Knut Lindvall

Ja ni verkar ha det bra. Ha det gott!😎