Lite större lervulkan som en skönhetstår och funderar på att använda
Lite större lervulkan som en skönhetstår och funderar på att använda

Från lera till överklass ...

tisdag 18 juni 2019

Dagens körning mellan Baku och Ganja, ca 32 mil, har varit lite av en pärs. Termometern har pendlat mellan 35-37 grader och vinden har stundtals ruskat om oss ordentligt. Turligt nog har vägen varit bred och fin med farter upp till 110 km/tim.
Efter 6 mils resa söderut efter Kaspiska havet kom vi fram till Gobustans lervulkaner. Sista biten fram till sevärdheten var lite av offroadkaraktär över en stenig och karg halvöken, men vi lyckades. Jag föreslog Arne, som inte kände sig "100" på morgonen, att han skulle passa på göra en lerinpackning, när vi hade så god tillgång på lera. Förslaget föll inte i god jord (lera?), och jag fick uppdraget att spana in vulkanerna. Ganska intressant att se hur leran bubblar upp ur marken och bildar små vulkankäglor. Egendomligt nog var leran inte varm, utan sval.
Några kilometer senare passerade vi resans sydligaste punkt: N 36  799.49  O 49  21.044, ungefär i höjd med Malaga i Spanien, men fan´ så mycket mer avlägset! Den södra delen av Azerbaijan är ganska platt, torr och steril. Bitvis lik Kazakhstans stepp.
Hur som helst kämpade vi oss fram, överlevde tack vare ett par "vatten och testopp" och anlöpte staden Ganja vid 15-tiden. Vi höll på att fala baklänges när vi till slut hittade vårt hotell: Vare sig namnet : Hotell Ganja eller priset (36 euro/natt) avslöjade inte vilket gammalt överklasshotell detta är. Gissar att det byggdes under sovjettiden och var "nomenklaturans" favorithak. Elegansen hade inte falnat och vi steg med bävan in i den jättestora receptionen. Två buttra herrar tilldelade oss parkering och ett rum, och påminde oss att snarast lämna in passen. Jag tyckte det skimrade lite "KGB" i ögonen på honom, men jag misstog mig säkert.
Efter någon timmes vila marscherade vi in på hotellets restaurang. Efter lite förvirring dök en engelsktalande kypar upp, dock utan meny. Någon sådan fanns inte. Han fick guida oss genom sortimentet och vi beställde. Maten var god, matsalen var sval stor som en kongressal, men notan var liten! Kan ni tänka er, en soppa, två varmrätter, vatten och kaffe gick på 80 kronor! Här skulle man troligtvis ha råd att dricka champagne till frukost!
I morgon serveras frukost kl. 0700 till Arnes stora glädje, och vi behöver komma iväg tidigt. Vi skall ut ut Azerbaijan, in i Georgien och upp till Rysslands gräns i Kaukasus. Vi är väldigt förväntansfulla, inte minst därför att uppe i bergen skall det bara vara 20 grader i morgon …

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Kommentarer
Postat av Knut Lindvall

Lycka till o en god tur även i morron.
Dov gott.

Postat av Erik S

Din potatisblast frös nog för några dagar sedan.... Annars är här en väldigt laxtrafik om man ska tro sagesmännen. Lycka till i de svala bergen!