Gol! (Mål!)

onsdag 19 juni 2019 Arequipa, Mollendo, Peru

Senaste dagarna har vi frusit efter solnedgång (ca kl 18). Utflykten upp i höglandet mot Colca canyon och dess kondorer innebar tunnare luft, fina vidder och mycket lägre temperaturer. Vi körde förbi en del is och snö. Hotellet vi övernattade på hade som tur var en mysig hund vilket kompenserade frånvaron av element trots glipande dörrspringor ut till den kalla natten. Jag sov i långkalsonger och mössa. Vi har köpt på oss värmande tröjor, mössor och vantar av mjuk alpacka-ull. Vi gjorde en mysig utflykt till varma källor. I luften var det kallt, men oj så härligt i vattnet.

Saltsjön med flamingos var vacker, liksom de otroligt gracila vikunjas som lever vilt här i höglandet. De ser ut som sagoväsen och vi hade aldrig hört talas om dem förut. Vikunjas har tydligen den mjukaste pälsen av alla lama-djur. De fångas enligt vår guide in för att rakas sju gånger under sin livstid. Sedan får de inte störas mer. De går inte att hålla i fångenskap då de inte trivs eller fortplantar sig då. Perus statsemblem pryds av bl.a. en vikunjas. Flaggans färger röd och vit ska annars ha inspirerats av röda och vita flamingos. Särskilt vår lilla tös hade nog tyckt det vore coolare med flamingorosa flagga. Idag vann Peru mot Bolivia med 3-1 i en spännande fotbollsmatch. Många peruaner hade landslagströjan på sig. Självklart kollade grabbarna på matchen. Vår fotboll har dock fått punka av en rosentagg och numer är det hacky sacken som går varm. Jag har klarat åtta duttar.

Igår kväll skildes vi från våra varmt uppskattade reskamrater familjen B. Och det utan att hinna med någon avskedsceremoni. En fem-kamp var planerad men vi blev sena tillbaka från vår gemensamma kondorutflykt och familjen Bs transport mot fortsatta äventyr gick redan vid 05 nästa morgon. Det blev iaf en trevlig kväll med bachata-lektion och god mat på hotellet. Det här blivit mycket kul kortspel och olika bokstavslekar under transport/väntetider. Så himla bra att ha kompisar med på en sådan här resa! Vi kommer att sakna våra vänner mycket. Vi ska försöka klara de sista två veckorna själva. Kommande forspaddling och kitesurfing får råda bot på sorgen, liksom Olles födelsedagsfirande 23:e juni.

Hälsningar från Arequipa!
/Maria