Ännu mer bussåkande

torsdag 20 juni 2019 Palma de Mallorca, Balearerna, Spanien

Så, torsdag morgon, eller förmiddag för de riktigt arla uppståndna, och vi går obönhörligen in på slutet av den här resan. Imorgon lämnar vi staden Palma och ön Mallorca och flyger hem, via Zürich, till Sverige.

Idag blir det först frukost, därefter till stranden några timmar, sen packning och så ut och äta på kvällen.

Men om detta vet vi ju nu inte så mycket, varför vi tittar bakåt i stället. Och till tisdagen till att börja med. Och en ny bussresa ut på okänd mark: Buss 515 till Sa Rapita. Och till ett...

Nej, fel ände, vi får ta det från början.

Vi har absolut inget emot charter, vi åker själva någon gång då och då på charter. Men om vi får föreställa oss något som enligt vår åsikt har samlat det sämsta av det sämsta på ett och samma ställe, där fyllan är tidig på dagen, unga och gamla gapar och skriker som om det inte finns en morgondag, där den inhemska befolkningen har gett upp och flytt, där menyerna är på diverse språk men absolut inte på spanska, ölflaskor ligger i drivor, skräp slängs där man sitter och går, och där man hittar folk som ligger och sover ruset av sig på stranden, eller kort och gott...

Charter-helvetet!

Eller som det heter här, Arenal.

Vi åkte dit förra året för att vi hade hört om den långa stranden och den fina sanden. Vi lär inte återvända.

Buss 515 hade emellertid en del av orten Arenal som ett stopp på vägen och det är ju alltid uppfriskande att se bara och bleka överkroppar insmorda i svett på killar, män, gubbar vars ena näve är upptagen med att fylla munnen med öl från en burk. Klockan 10 på morgonen.

Lyckligtvis lämnade vi snart efter att ha släppt av några passagerare.

Därefter ut på landsbygden till Llucmajor och vidare genom orörd terräng tillbaka till havet till den lilla staden Sa Rapita med den långa stranden, som heter Es Trenc.

Stranden som förra året stängdes för att skyddas, och dit det är rätt omständligt att ta sig och några restauranger finns inte på den och det är rent och det känns som att man kommit till ett ställe som är helt på naturens villkor.

Det är vackert, det är behagligt, vattnet kristallklart. 30 minuter med buss från Arenal (som i sin tur ligger ca 25 minuter från Palma) och det är som att få se (charter-)helvetet och (semester-)paradiset på en och samma dag.

Dit lär vi emellertid återvända.

Vi har nästan uteslutande ätit tapas. Vi är ju kanske som bekant rätt förtjusta i två restauranger här som har det gemensamt att det är välsmakande rätter som erbjuds och det är enkelt och välkomnande. La 5a Puneta samt Bar Dia heter de. Vi har varit där mycket.

Vi har också ätit en ost- och charkbricka på Glops, som annars är vårt stamhak på eftermiddagarna när vi börjar bli fikasugna.

Och igår, för då hade vi sagt att vi kanske ska lämna vår tapas-zon och testa nåt helt annat. Det blev italienskt på en liten krog som heter Bossa Nova, i den pyttelilla gränden Carrer de la Pescateria inte särdeles långt från katedralen. Det var enkelt och det var gott. 31 euro för oss bägge inklusive varsitt väl tilltaget glas rödvin.

I måndags, efter en dag på stranden på Cala Major, åkte vi ånyo buss. Nummer 31 tog oss till FAN, ett stort köpcentra strax hitom flygplatsen. Ett par timmars shopping blev det.

Mallorcas bussystem är imponerande. Du tar dig i stort sett vart som helst på ön och till inte alltför stor kostnad. Varje år vi har varit här har vi åkt till något eller några nya ställen på ön. En del har vi pratat om i flera år att vi ska besöka, men det har aldrig blivit av.

Det ger ju oss onekligen en anledning att återvända nästa juni. Ännu en anledning, vill säga.

***

Tack till Mez, Ingmar, Anita, Jan-Ove och Ulrika samt Camilla för era kommentarer. Det är roligare än ni kan ana att läsa dem, även om vi skriver den här dagboken främst för våra egna minnenas skull.

Tack också till alla som orkade med hela litanian ovan. Det var knappt att vi själva gjorde.

***

Slutligen, fin midsommar till oss alla!

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien
Kommentarer
Postat av anita

Önskar er båda en fin midsommar och att ni skyndar er hem.

Postat av Monica Andersson

Haloo!
Då var snart dax å åka hem!En glad Midsommar till er! Vi börjar fira Midsommar redan ikväll Bratt har 50 års jubileum 400 pers. inbjudna o i morgon är det vi som har kalaset!Det här blir tufft!

Postat av Ingmar

Hej, jag vill skicka en sista hälsning innan ni kommer hem.

Postat av JUO

Hej på er.

Och tack för utförlig skildring av livet i Palma. När ni kommer hem så vill vi planera in en sittning inom snart. Med eller utan tapas - ni bestämmer... Men ASAP! Välkomna hem i morgon. Och glad midsommar.

Frid!

Postat av UJO

"Den body får inte vara större än 255 tecken" ...

Jävla resedagbok som bestämmer allt... :-(

Postat av OJU

Sedan är det ju svårare att skicka en kommentar än att promenera in i Pentagon med en Kalasjnikov...