Balkan Tour - en summering

söndag 23 juni 2019 Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Så, nu närmar vi oss slutet på vår Balkansemester; Sarajevo, Mostar, Makarska och Dubrovnik. Vi roade oss med att försöka gradera resmålen vid middagen igår kväll. I princip omöjligt. Innan resan hade nog ingen tippat "vinnaren", nämligen Sarajevo! De övriga tre orterna kom på en delad 2a plats.

Att maten skulle vara så god hade vi inte riktigt räknat med. Tripadvisor levererar också med besked när det gäller restaurangtips. I Sarajevo var nog första kvällens Dveri mysigast. En smaksensation var Cevapi, på
Ćevabdžinica Petica Ferhatović i Sarajevo. Det var under  "Eat, Pray, Love" walking tour, som vår guide Emina  tog oss till denna pärla. Det var så gott att vi återvände dit dagen därpå. Emina visade oss också hur man dricker bosnisk kaffe på bit. Inge vidare, tyckte Merry. Bakverken till kaffet var bättre, och väldigt söta...
Inte lika "sött" var det på kvällen, när vi besökte Sarajevos bryggeri-pub. Där fick ungdomarna uppleva hur det var att "gå på lokal" på 80-talet. Cigarettröken. Jösses, vad det bolmades. Fullständigt inpyrda och halvt döva, av det lokala bandets musik, så lullade vi tillbaks till hotellet i den varma natten.

En annan höjdpunkt på resan var "the Eye's" och Pippins försök att besegra bergskedjan i Makarska, Biokovo. Känt för sin biologiska mångfald. Ja, mer djur än människor, konstaterade de när de var tillbaka efter 3.5 timmes hajk (avfärd 05.40 - inte illa för 2 morgontrötta killar). 2 människor (varav en med hund), 4 katter, en och annan ödla och tusentals skalbaggar. De fick dock känna sig besegrade av bergets 1700 meter. Kom inte riktigt ändå upp. Solen började komma över bergskammen och hota de arma nackarna. Men otroligt imponerade var övriga tre i Villa Tonka, när de var tillbaka.

Appropå solen. Stark. Frätande. Merry och "the Eye" har faktisk fått lite färg, trots att 2 tuber med solskydd, spf 30 gått åt. Inte längre kritvita, utan nu med fin nyans av stockholmsvit.

Något som inte var så mysigt, sopbergen i Mostar. Tydligen en pågående utredning om vem som slängt farligt avfall bland hushållssoporna. Då låter man allt ligga i solen, under utredningens gång. -Vem var det som f****Ing kasta?!

Slutligen hade vi nog inte trott att det skulle bli en sån aktiv semester. Träningsvärk i hela kroppen av allt vandrande upp och nedför bergssluttningar i Makarska och trappor i Dubrovnik. För att inte nämna kajakpaddlingen.
Nu morgondopp i vågorna vid Banje Beach innan vi packar ihop oss mot flygplatsen. Hem mot Sixten!

Ann-Louise Blomberg
Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige