Födelsedag nr 3 och surfing

måndag 24 juni 2019 Máncora District, Peru

Idag är det Olles födelsedag och det har vi firat! Sedvanligt uppvaktande på sängen, med födelsedagsljus-appen med ljusen på mobilens skärm som man inte hinner blåsa ut innan minsta ljud/fläkt gör att de blåses ut, kuvert- och souvenirpresenter, tårta på något sätt under dagen och restaurangval styrt av födelsedagsbarnet. På födelsedag nummer 3 i familjen under resan finns en rutin. Vi saknade dock en present inslagen i en handduk ihopknuten med en USB-kabel från vår resekompisfamilj som enligt ryktet fryser lika mycket som Olle leker i poolen just nu (det är mycket!). En bonus på födelsedagen var att det var delfiner som lekte i vågorna utanför hotellet på morgonen.

Just nu är vi Mancora, Perus surfstad nr 1 i norra Peru. Vi trodde att själva Mancora skulle vara för mycket party-party för oss så vi hade ett bokat boende en bit utanför först. Väldigt mysigt, men lite dyrt med mat där och för lång taxiresa från surfen. Efter första surfdagen insåg vi att det är lågsäsong i Mancora och nu bor vi till en lägre kostnad på kitecentrets hotell som ligger direkt på stranden tillsammans med 3 (!) andra gäster som vi delar de 2 poolerna med.

Här surfar alla utom Astrid som hänger i poolen. Vågorna är lite stora för henne och hon är lite rädd för att bada från stranden efter att hon blev stucken i vattenbrynet 2 gånger i Ecuador av små rockor/plattfiskar. Teo får några kitelektioner, Bengt kitar givetvis, alla leker med boogie boards i vågorna och imorgon ska Maria, Teo och Olle få vågsurfinglektion. Allt under övervakande av Astrid och den vuxen som tar hand om Astrid. Aktiv semester och då trivs Hellmans.

Innan vi kom hit avslutade vi vistelsen i Arequipa med rafting för Maria och Teo (kul!), en lagom läskig zipline (dvs inte över 600 m stup som vi funderade på i Cusco) för alla utom Astrid och lokalt simhallsbesök för Bengt, Olle och Astrid (tomt, kallt och obligatorisk badmössa). Arequipa var trevligt, mycket lugnare än Cusco och häftig inramning med 3 vulkaner med snötäckta toppar på över 5000 m synliga från större delen av stan. Dessutom bodde vi på ett väldigt mysigt hotell där. Om ni är i Sydamerika rekommenderas hotellkedjan Selina.

benganb
Senast aktiv - från Linköping, Östergötlands län, Sverige