Arne väljer schalar
Arne väljer schalar

Ryska schalar och idomin!

onsdag 26 juni 2019 Sergijev Posad, Moskovskaja, Ryssland

Man undrade ju hur denna dag skulle arta sig, när jag upptäckte att jag borstat tänderna med Idomin hudsalva. Men det var bara att borsta om med rätt salva och göra en "restart"!
Dagens accord var att köra 38 mil till den lilla staden Sergijev-Posad där Rysslands största kloster, Trinity Lavra av St. Servius, finns. Klostret består att ett stort antal byggnader och huserar 300 munkar. Uta att nedvärdera 300 munkars arbete och inriktning, var vårt huvudmål denna dag att inhandla Ryska schalar på den berömda fabriken i Pavlovsky Posad. Dessa schalar anses vara de bästa i hela Ryssland och säljs över hela världen.
Jag hade lagt in fabriken i rutten efter omsorgsfull research, men så hade jag ju också gjort med fabriken i Azerbaijan, och misslyckats, så lite spända var vi trots allt när vi kom in i den lilla staden. Vi stannade vid ett litet lågt rött hus, helt enligt navigatorns anvisningar. Jag gick fram till en man på trottoaren och sade bara : Schal? Han pekade på huset och nickade. Ytterdörren såg oansenlig ut, och nästa lilla dörr såg ut som en misshandlad toalettdörr på en sämre krog, men därinne öppnade sig "schalarnas himmel"!
En expedit insåg snabbt hur stor vår hunger efter schalar var, visade och berättade om produkterna på mycket korthuggen engelska. Vi handlade och rubel bytte ägare. Expediten log, så där försiktigt "ryskt", och vi stegade ut på den jordiga trottoaren med våra vackra byten. Dagen var räddad.
I den allmänna euforin stegade Arne in på ett snabbköp och köpte "doppa" och en mil utanför staden, fann vi en rastplats, där vi firade händelsen med att låta det "franska köket" framställa kaffevatten åt oss.
Under hela dagen hade vi kört i regnställ, eftersom både vädertjänst och molnbildningen indikerade regn. Istället blev det bara varmare, och nu åkte ställen av. De sista 12 milen "sågade" vi oss fram i tät trafik och genom ett otal trafikljus och vägbyggen. Det är helt klart att Ryska staten satsar hårt på vägbyggnad i Moskvaområdet. Och något måste göras åt den kaosartade trafiksituation som råder i Moskvaområdet. Vi hade denna gång valt att inte köra in i Moskva, utan rundar staden på dess östra sida.
Framme i Sergijev-Posad skulle vi som sagt kolla klostret, men sedan vi utlöst en öronbedövande signalhornskör av förbittrade bilister, då vi regelvidrigt tänkte svänga vänster(!) och det dessutom började regna, övergav vi klosterprojektet tills vidare och åkte till hotellet. Eftersom hotellet inte hade några privata parkeringsplatser, blev vi tvungna att hitta på den mest originella mc-parkeringen hittills. Bifogad bild beskriver detta bättre än ord.
Morgondagens rutt går norrut i 40 mil till Ustyuzhna, och värmen har övergett oss. Vi väntar regn och knappt 20 grader, men det känns ganska bra att få ta fram långkalsongerna igen!
Middagen? I kväll blev det en lågbudgetvariant med borstj och fläskstuvning nersköljt med ljummet vatten, kaffe på rummet med liten kaka… Ibland måste man "trappa ner" och försaka, så att man förmår uppskatta livets guldkorn. Även om det är att "ta i" att borsta tänderna med IDOMIN!

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Kommentarer
Postat av Knut Lindvall

Fin schal va jag kan se.Har ni så det räcker nu?. 😀