Det stora klostret i Sergijev-Posad
Det stora klostret i Sergijev-Posad

En expedition långt in i den Ryska landsbygden

torsdag 27 juni 2019 Ustiuzjna, Vologda, oblast, Ryssland

I kväll har vi slagit läger i den lilla Ryska staden Ustyuzhna, ca 30 mil NNO om Moskva. Det känns som om vi är de första västerlänningar som besöker den här platsen! Staden ligger visserligen nära den stora vägen mellan St. Petersburg och Vologda, men vem i hela friden skulle göra en avstickare hit? Här bor ca 10 000 människor i en sliten stad, där varje park och öppen plats härbärgerar en staty eller byst av någon statsman under sovjettiden. En försilvrad Leninstaty står vid en öppen plats, men det var svårt att avgöra om färgsättningen var ironi eller inte! Staden är dock berömd för sin osttillverkning, men i  det lilla café där vi intog vår middag, syntes ingen reklam för den varan. Eftersom ingen kan engelska och ser oss som varelser från en annan planet, fick vi "dra till" med de två ryska rätter vi kan: Soljanka och Pelmeni (degknyten) för att få vår hunger stillad. Allt detta till priset av 50 kr/pers!
Annars har dagen mest ägnats åt at studera den landsbygd vi färdats igenom. På denna enorma slätt tycks det ha funnits många kolchoser. Nu står många av dem som vittrade monument över ett misslyckat försök att skapa välstånd. Stora delar av åkermarken är i hävd och de gamla Ryska byarna ligger utspridda på slätten.
I byarna ser man ofta fantastiska små trähus. De är så vackra att det tar ont i ögonen att titta på dem. Tyvärr är många i större eller mindre förfall, men man kan fortfarande se den "snickarglädje" som präglat byggandet. Här kunde man förr göra ett enkelt fönsterfoder till ett konstverk!
Tyvärr finns fortfarande de sura "bensinkärringarna" i drift i detta område. Vi tankade på en station, där hon satt bakom en tonad ruta och pratade ryska med oss. Arne fick inte tanka, eftersom han lämnade för liten "säkerhet" i den låda som hon uppfordrande skjuter ut under det tonade glaset.
Vädret har slagit om till moln, små regnskurar och temp mellan 13-18 grader. Vi hoppas att vi når värmen igen i morgon, när vi styr västerut till St. Petersburg.

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige