Dags för reflektion

söndag 30 juni 2019 Lima, Callao, Peru

Imorgon åker vi hem efter 2 månader på resande fot. Så dags att reflektera! (Som jag, Bengt, gillar) Vi har haft det underbart, sett otroligt häftiga platser och djur och lärt oss en massa saker om länderna, platserna, folket och oss själva. Men allt har inte varit som vi trodde innan vi reste, både till det bättre och det sämre. Här kommer det som stuckit ut mest:

- Teos (och Hennys i resekompisfamiljen) engelska har överraskat oss. De har kunnat prata med främlingar, beställa mat och följa med när guiderna pratat engelska. Imponerande när man går i 4:an!
- Vi har spelat och tittat mycket mer på fotboll än vi trodde. Oftast har det funnits en fotbollsplan nära där Olle kunnat spela med locals och under ett pågående Copa de America har det ofta funnits bra fotboll att titta på. Igår slog Peru Uruguay i kvarten efter straffar.
-  Höjden i Cusco drabbade oss värre än vi trodde. Vi trodde att vi skulle vara på den säkra sidan med inplanerad vila vid ankomst i Cusco (vilket många inte gör), men Teo och Maria blev liggande en dag var ändå. Rainbow Mountains 5000 m funkade inte heller för Teo.
- Annars har vi varit mindre sjuka än vi trodde. Ffa har vi bara haft 1 dag med dålig mage på Maria, annars ingen varit dålig 7 magen och vi har verkligen inte varit försiktiga med vad och var vi ätit.
- Vi har bott finare än vi trodde. Vi hade ganska låga förväntningar med en budget på 1000 kr natten för 5 personer i genomsnitt. Jag tror vi hållit den, kanske att vi sprängt den lite med våra boenden nu sista veckan. Men det känns som att jämfört med förra gången jag och Maria reste så kan man kolla upp boenden mycket lättare iom ffa TripAdvisor och få ganska bra värde för pengarna.
- Det här med hemskola kämpade vi med i vår familj. Lärar och elevroll satt inte riktigt på plats. Jag säger inget mer om det…
- Syskondynamiken tänkte vi skulle vara lite turbulent i början för att sedan lägga sig (eller att vi skulle lära oss att hantera det som föräldrar). Det gjorde den inte och vi lärde oss inte. Säger inte mer om det heller….
- Vi har haft väldigt lite vuxentid. Våra barn börjar bli stora och somna sent. Om man då har varit och utforskat en ny plats hela dagen har de vuxna 9 av 10 kvällar känt att det är dags att sova då också.
- Vi har känt oss säkrare än vad vi trodde och bara blivit bestulna 1 gång. Stölden var en drickyoghurt från en gemensam kyl. Vi polisanmälde inte.
- Vi har varit betydligt närmare lokalbefolkningen än vad vi trodde. Både på Galapagos och Machu Picchu fanns de vanliga skolorna och fotbollsplanerna nära där vi som turister hängde.
- Man kan åka på snorklingsutflykt med en 4-åring! Hon börjar frysa lite tidigare än oss andra när hon flyter med gruppen runt sin livboj, men tycker det är jättekul tills dess.

Jag har lagt till lite bilder från Mancora och Lima.

benganb
Senast aktiv - från Linköping, Östergötlands län, Sverige