Limalyx

måndag 1 juli 2019 Lima, Callao, Peru

Nu har vi som sagt lämnat det mycket njutbara strandlivet i Mancora. Livet i Lima för oss präglas av ännu en njutbar känsla - lyx. Efter billiga men oftast mycket goda luncher på enkla restauranger och boende under enklare former bor vi nu på ett hippt nybyggt Marriott-hotell. De rullar tom ihop laddsladdarna prydligt när de städar hotellrummet. Och här är det enda stället hittills vi stött på riktiga prideflaggor (till skillnad från den rikligt förekommande och mycket liknande inka-flaggan). Sympatiskt och inte bara hippt mao tycker jag. Efter knepet ”May I talk to your boss” (tack Fredrik för vagabond-skolan) ingår nu frukostbuffén för alla familjemedlemmar trots fynd-priset på booking. Det är knasig prissättning i detta land om man är van vid svensk rimlighet. En standard-middag på ett billigt hak (=2-rätters peruansk middag + dryck och tyvärr liten läskig efterrättsgele) kostar här ca 25 SEK. Den maten kan dessutom räcka för två personer. Frukostbuffen på hotellet kostar i relation till det hutlösa 150 SEK pp. Men nu råkar det ju ingå, så vi käkar på. I Lima har våra dagar börjat med träning i hotellgymmet. Sedan uppskattad pannkaks- och surdegsbrödsfrukost. Familjelek i inomhuspoolen som bara vi verkar nyttja och sen Soho-dyr lunch på Soho-trendigt fik. Vi kollar in den oväntade blandningen av tjusiga ambassad-byggnader och nedklottrade kråkslott. En hel del gatukonst avleder också tacksamt barnen från att bli trötta i benen. Skönt att strosa runt i en peruansk storstad och bara förundras tycker vi vuxna.

Vi har igår besökt morbida katakomber med massa dammiga skelett. Lite läskigt.

Fontänparken var däremot förvånansvärt välskött, färgglad och vacker. Vi blev lite blöta i vattenlabyrinten och vattentunneln. Därmed också lite frusna. Här är det annars perfekt sightseeing-väder. Stabila 17 grader, tjockt molntäcke och lite regn i luften. Kanske som vädret som väntar hemma nu efter Europas värmebölja?

Vi ses snart i Sverige!