Instruktioner till toaletten
Instruktioner till toaletten

Framme i Tokyo

onsdag 3 juli 2019 Tokyo prefektur, Japan

Vi flög vid 12 från Umeå till Helsingfors och sen därifrån till Tokyo. Flyget skulle komma fram 2:30 på natten svensk tid (9:30 lokal tid). Sonen lyckades somna en stund och låg raklång mellan oss, men vi kunde inte mer än slumra till en stund.

Väl framme så var det lång kö först till en registrering där de kollade passen, tog foto och registrerade fingeravtryck. Sen var det gränskontrollen där man lämnade visumansökan (fick fylla i på flyget) och slutligen tullen där man också fick lämna en ifylld blankett.

Vi kände oss rätt möra och trötta redan då och då var det bara förmiddag. Vi visste ju att vi skulle känna av jetlag och var förberedda på att vi skulle bli tvungna att hålla oss vakna.

Erik gick till JR kontoret på flygplatsen och fick lösa ut Railpassen och boka de tågresor vi ska göra.

Vi tog tåget Narita express till Ikebukuro (1,5 timme) där vi skulle bo.

Vi checkade in på hotellet vid 15. Sköljde av oss resdammet och gick sen ut och tittade runt och åt middag.

Elis tyckte de japanska toaletterna var roliga. De har ju en massa funktioner...

Vi försökte hålla oss uppe trots att vi var supertrötta . Killarna var och badade onsen på hotellet och vid 19 så var det skönt att få somna. Vi sov ända till 7:30 så över 12 timmars sömn(!).

Det var spännande att se vad som fanns på frukosten. Misosoppa så klart, ris och fisk och en massa saker vi inte vet vad det var.. Sonen tog rostat bröd och yoghurt.

Dag två i Tokyo så var vi och besökte Pokemon Mega center i Sunshine city. Det fanns massor av roliga grejer! En dröm för pokemonfans!

Sen tog vi tåget till Shibuya och gick över det kända övergångsstället "The scramble". Sjukt mycket folk! Vid stationen såg vi också statyn av hunden Hachiko, vi hade sett filmen för inte så länge sen så det var kul!

Sen har jag och sonen såklart spelat Pokemon go och var med på raid hour nu ikväll. Pocket Wifi har fungerar klockrent och det var enkelt att komma igång.

Erik tog tåget in mot Tokyo Station på kvällen.

Dag 3 var också med pokemontema. Vi Tog metron till Tokyo Station. Det var enormt stort med en massa gångar och vi visste inte alls hur vi skulle gå. Som tur var fick vi hjälp av en guide där så vi hittade till rätt utgång.

Hade bokat bord på Pokemon café en månad i förväg.  Maten var väl sådär men det var ju hela konceptet som var roligt. Erik var skeptisk haha. De hade en liten show med Eeve.

Sen var vi till elektronikdistriktet en sväng.

Vi åt en prisvärd och god middag på ett litet ställe med misosoppa, ris  kött och sallad.

Imorgon tar vi shinkansen norrut!

Karin Dahlin Erik Lehto
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige