I nationalparken

måndag 8 juli 2019 Kamikawa, Hokkaido, Japan

Vi tog tåg från Sapporo till Asahikawa och sen ett annat tåg till Kamikawa. Där tog vi en buss ca 30 minuter till Sounkyo. Underbar natur i nationalparken med berg och floder.

Även med dessa mindre tåglinjer är det otroligt välordnat. Tåget går i tid, det anges var man ska stå på perrongen, välstädade tåg och fina toaletter, konduktören bugar i varje vagn.

Vi checkade in på hotellet. Japanskt rum med skjutdörrar och Futonmadrasser.

Vi besökte informationscentret som var som ett Naturum. Guiden skulle genast visa Elis något på utsidan av centret. Det visade sig vara två ormskinn (!) Tydligen gillade ormar att hänga där. Ingen bra start för mig (Karin) som har ormfobi! Guiden visade även en ormbok och visade två ormar, ingen var giftig dock.

Var mycket intressant information om geologin, naturen och djuren.

Vi hade middag inbokad på hotellet. Det var en stor bricka med "förrätter" och sen en gryta med olika saker som tillagades över ett ljus medan man åt det andra. Det var otroligt fint upplagt och allt var gott utom den råa fisken.

På  kvällen spelade vi biljard på hotellet och badade onsen.

Imorgon far vi nog upp med linbanan upp på berget och tittar på utsikten och blommorna där uppe.

Här i dalen i nationalparken är det grönt, lugnt och skönt!

9 juli. Vi åt frukost på hotellet. Det var en hel bricka framdukad med bland annat en hel fisk, rå fisk, grönsaker, ris, nån slags geleklumpar. Inte det man var mest sugen på direkt, men nyttigt! Seb var det en sån hot pot igen med ljus under där tofu och svampar tillagades i buljong.

Vi tog linbana upp på berget  otrolig utsikt och det låg snö kvar på toppen. Fina blommor fanns det, en del lika som hemma.

10 juli. Vi hyrde cyklar och tog oss till två fina vattenfall. En härlig dag!

11 juli. Idag blir det en lång resdag. Vi ska ta bussen 8:40 till Kamikawa. Om vi har tur hinner vi med tåget 9:18 eller så får vi hänga där till 11:11  och ta tåget som vi bokat från början (bussen gick bara två gånger på fm). Sen blir det tågbyte i Asahikawa till Sapporo och tågbyte där till Hakodate. Från Hakodate tar vi Shinkansen till Morioka där vi ska sova en natt.

Resorna har gått fint, tågen har gått på utsatt tid och tågbytena har fungerat bra.

Vi hade så korta byten så vi hann inte äta nån lunch utan hade bara fika med oss. Vi var riktigt hungriga när vi kom fram till Morioka. Efter att ha checkat in på hotellet gick vi och åt pizza. Gott med pizza efter tre dagar med nyttig japansk mat.

Imorgon ska vi titta runt lite här i Morioka innan vi tar Shinkansen vidare till Tokyo vid 14.

Karin Dahlin Erik Lehto
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige