Födelsedag

söndag 7 juli 2019 Sapporo, Hokkaido, Japan

2019-07-07
Elis födelsedag idag - nio år! Besökte Sapporo Old Court Museum idag, ett gratis museum inrymt i den gamla rättsbyggnaden i änden av Odori Park. En lugn och svalkande park bakom byggnaden fanns också, mitt i centrala Sapporo. Skönt i den ganska krävande solen. Karin och Elis pokade förstås, jag tittade igenom muséet som var en blandning av Sapporos stadshistoria, bla kring järnvägar och spårvagnar, en hel del konst och även en utställning om en mangakonstnär från Sapporo vid namn Oba Hiroshi. Jag köpte några vykort av flygplan som han målat i en väldigt speciell stil. Frimärken hade de dock inte. Överhuvudtaget så har vi inte sett några vykort till försäljning förrän nu. Den kommunikationsvägen verkar vara helt ute nu i det moderna Japan. Även om kontanterna har en mycket starkare ställning här jämfört med hemma i Sverige, och i jämförelse med Kina där digital valuta kommit väldigt långt.

Sedan ett kort besök i Hokkaido University botaniska trädgård innan middag på Italiensk restaurang vilket Elis kände mest för efter gårdagens besök på Beef Impact. Bra pizza och efterrätt!

Karin Dahlin Erik Lehto
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige