Norrut

torsdag 11 juli 2019

Grattis på din stora dag, Sofia 🌺🎉🎂
Busstur i dag som går norrut.
Dagens första stopp är till ursprungsbefolkningen och deras by. Här bor ca 400 människor. Ingen utifrån är välkommen in i gemenskapen. Om man skulle bli kär i en utanför byn får man flytta ut. Det finns 15 liknande byar runt om Bali.
Här väver man tyger, ritar/skriver almanackor för turism, tillverkar bambu korgar, väskor mm. Vi stannar till hos en gammal kvinna, endast 90 år, o ser när hon väver en vepa typ, att ha på väggen. Den gamla damen sitter på golvet på en liten kudde och har benen rakt ut. Inga glasögon eller hörapparat. Hon sitter och väver med ett leende som hon gjort de senaste 75 åren.
Dom bor och jobbar i sitt hus samt har det som litet lager. Det finns en skola också.

Det som inte var ok med denna by är att dom ägnar sig åt tuppfäktning. Tupparna tränas utan knivar. Men närhet är dags för fight sätts en kniv på ena benat, typ där sporren skulle suttit. Fruktansvärt. Vi fick se en träningsfight. Jag tog inga bilder av detta. Tupparna som slåss är färgade i allt från rösa, gul och röda. Mycket märkligt.
Även på detta ställa saknades spol på toaletten. Dock lite fräschare än tempel toan.

Till vårt nästa stopp är det ca 1,5 timme. Vår guide berättar lite om hur dom räknar sin kalender.
Ny dag börjar vid soluppgången, inte som hos oss, vid midnatt.
Året börjar i mars och man firar nyår i oktober.
Det vi kallar nyårsafton har dom som silent day. Hela Bali stannar, allt har stängt och man är i sitt hus i 24 timmar från soluppgången till nästa. Inga bilar eller mopeder är ute, inga flyg lyfter eller landar och inga lampor tänds under dessa 24 timmar. Man får heller inte äta eller dricka under denna tid. Är du här som turist ordnar hotellpersonalen mat till dig.
Finns mycket bland det balinesiska folket som är annorlunda.
Vår guide är 14:e generationen på Bali. Man verkar ha fin koll på sitt släktträd.
På Bali fanns ingen elektricitet så sent som 1960 talet. Man använde kokosolja i sina lampor.

Vår lunch äter vi uppe vid vulkanbergen. Den närmsta vulkanen heter Batur och hade sin sista utbrott 1964. Den högsta vulkanen, ca 3500 meter, hade utbrott 1994. Vi befinner oss på 1380 meter och bussen får jobba. Som högst når vi 1700 meter.

Myyycket buss idag. 2,5 timmar på rumpan som numera är helt platt. Vi har nu tagit oss ned från bergen och stannar på ett ställe vid havet, med fik och toaletter. Jag tar första bästa toan och.... får huka mig ned mot ett hål i golvet. Tack för den. På alla toa letter finns en lite duschslang. Undrar vad man ska med den till? Skulle jag använda den har jag ju inget att torka mig med.
Havet är härligt och bjuder på minst 30 grader och svart vulkansand. Vi doppar våra fötter och smuttar på en Bintang. Underbart ställe. Sedan in i bussen för minst 1 timma till vårt hotell. Då har solen gått ned och vår dag blivit kväll.

Hoppas på ett fint hotell då vi ska stanna här 2 nätter.

Annika Bergström
Senast aktiv - från Sanur, Bali, Indonesien