Första dagen!

onsdag 10 juli 2019 Havanna, Havanna, Kuba

10 juli
Kom till vårt första boende i Havanna, ett Casa Partucular (privat boende) vid 23-tiden tisdag kväll. I vår svenska tideräkning var klockan då 5 på morgonen, så vi var ganska möra. Välkomnades av en spansktalande gammal dam ute på gatan och en yngre tjej som kunde några få ord engelska. Hopp i säng o kämpade för att inte vakna för tidigt pga den omvända jetlagen.

Kl 7 i morse gick vi ut på en promenad. Bor i gamla stan, Habana Vieja, och har nära till havet o strandpromenaden.
Kl 8 åt vi frukost; färsk frukt o omelett med färskpressad mangojuice.

Sen gav vi oss åter ut på stan. På många sätt olikt allt vi tidigare sett.
Fina, renoverade kolonialhus i pastellfärger varvas med riktiga ruckel. De färgglada amerikanska bilarna i en mix med betydligt fulare Lador.
En go stämning, med gubbar som spelar gitarr o sjunger glad lokal musik samtidigt som folk står i långa köer för att kunna växla pengar eller köpa ett internetkort.
Vi åkte runt en timma i stan i en rosa Ford Viktoria med en kille som guidade oss med en mix av spanska o engelska. Trevligt!
När jag skriver detta första inlägg har vi fortfarande inte fått tag i nåt Internet-kort, så oklart när ni får läsa det. Vi slappar en stund på rummet, medan världens åskväder med ösregn drar förbi.

Jag hoppas få min första Mojito eller Strawberry Dacquiri ikväll, de båda barerna där Hemmingway avnjöt dessa drinkar när det begav sig, ligger alldeles runt hörnet. Dock verkar det vara kö in mest hela tiden.

Imorgon åker vi med en s k Taxi collectivo till Vinales. Där ska vi förhoppningsvis kolla in cigarrtillverkning o annat kul!

Några timmar senare: jodå, det blev både Mojito o Strawberry Dacquiri ikväll. Härlig musik på Floridita, Hemmingways favorithak. När vi vandrade hemåt strömmade musik ut från flera restauranger, och folk stod utanför o dansade loss -härlig syn!

Kommentarer
Postat av Ann Eriksson

Det väsentliga avklarat i Hemingways anda! Hör musiken ända hit.