Vidare till Vinales!

torsdag 11 juli 2019 Vinales, Kuba

11 juli

Idag har vi åkt Taxi Collectivo från Havanna till Vinales - ca 2,5 Tim västerut. Vår chaufför José kryssade bestämt mellan påkörda o levande djur, liftare, ekipage med häst o vagn och hål i motorvägen. Vi åkte tillsammans med ett schweiziskt och ett engelskt par i en röd Cheva, med vårt bagage surrat fast på taket.
En halvtimma från slutmålet blev det "10 min" paus vid en tobaksodling och -tillverkning. Fick kaffe o jag rökte cigarr för första gången i mitt liv. Godare än cigaretter i varje fall, och tydligen inte lika farligt, enligt han som visade...De 10 minuternas paus visade sig snarare vara 1 tim o 10 minuter. Bara att inse att så är det här!
Till slut hamnade vi i mysiga Vinales. Pastellfärgade prydliga små hus där alla verkar hyra ut rum. Bedrövliga vägar, nästan inte körbara.
Efter att ha blivit välkomnade av Sady med ett glas nypressad mangojuice tipsade hon om hur vi kunde lägga upp dagarna här. Jag fattar inte hur det gick till, men vips hade jag tackat ja till en ridtur! Sady var ganska övertygande i o för sig - hästarna skulle vara automatstyrda...dessutom var det inte möjligt att göra turen till fots, som vi först tänkt, pga allt regn som fallit. Jag kan lova att jag ångrade mig många gånger om under ridturen!
Stoppen vi gjorde var givande - vi såg hur cigarrer rullades, hur kaffe blev till och hur deras Ron (Rom gjord på Guave) gjordes. Vi stannade även för förfriskningar o en vacker utsikt samt lite bad i en sjö.
Men det var riktigt otäckt när hästarna skulle ta sig ner för leriga branter och inte minst på slutet, då vi hamnade i världens regnväder, blandat med storm. Theos häst, som gick först, vägrade gå upp för en brant, där vattnet forsade ner, och vår ledare fick hoppa av sin häst o leda upp Theos innan vi andra kunde hänga på.
Taxichauffören som skulle ta oss hem efteråt ville först inte köra oss för att vi var så smutsiga o våta - det här jag inte varit med om sen Henriks 40-årsdag, men det är en annan historia...

Nu har vi tagit en varm dusch o ska ut o försöka hitta nån mat som smakar nåt...Har hittills lyckats dåligt med det. De har nästan inte tillgång till några kryddor, stackarna! Sady, som vi bor hos nu, berättade att hon behövt sluta att erbjuda gästerna att köpa middag, eftersom hon inte får tag i livsmedel att tillaga. Restaurangerna har tydligen förtur framför befolkningen. Konstigt upplägg!

Kommentarer
Postat av Pia E

Vilket äventyr!!! Blir sugen att rida på åsnestigarna och hamna i regnväder!!!

Postat av Roland

Låter skoj och intressant trots dåligt väder. Det är ju minnen det med när det blir oplanerade händelser. Ha de gött och var rädda om er. Mvh Roland

Postat av Ann Eriksson

Ser en bild framför mig: Ridtur i regnstorm med en cigarr i mungipan och en flaska rom i handen. Yihaaa!