Resdag och wild card

fredag 12 juli 2019 Morioka, Iwate, Japan

Igår var det en lång resdag söderut. Eftersom det skulle bli så sent om vi åkt hela vägen till Tokyo så kollade vi efter en stad efter tåglinjen och beslutade att stanna i Morioka - så det blev vårt wild card på resan.

Hotellet var ett affärshotell som låg nära tågstationen. Vi hade bokat ett dubbelrum och ett enkelrum eftersom vi inte hittade nåt större rum. Men när vi skulle checka in så erbjöd de ett familjerum till rabatterat pris så det var ju toppen. Ovanligt stort rum för att vara i Japan med tre stora sängar.

Vi hade tänkt att utforska Morioka idag, men tyvärr så regnar det mycket. Får hoppas att det lättar upp under dagen.

Vi lämnade bagaget på hotellet och tog en liten promenad. Det regnade fortfarande så vi gick till järnvägsstationen och åt lunch. Jag och Elis var med på en armored mewtwo raid där, tyvärr såg vi inga andra spelare trots att vi var 26 stycken, de var nog inomhus eftersom det regnade.

Sen tog vi Shinkansen till Tokyo vilket tog ca 2 timmar. Vi hoppade sen på Narita Express till flygplatsen. Hotellet vi ska bo på nu två sista nätterna ligger nära flygplatsen och de har gratis transfer från flygplatsen.

Vi kom fram till hotellet vid 18:30. Där var det mycket folk bland annat svenskar. Vi har knappt träffat på några turister förutom några enstaka australiensare. Det märks att det är lågsäsong, men det har också varit en bra sak.

Vi åt en svindyr buffé på hotellet som iofs var väldigt god med bland annat snökrabba och Elis gillade att det fanns mjukglass.

Imorgon ska iaf Erik in till Tokyo Station. Får se om vi följer med det är en rätt lång restid härifrån (1,5 timme) eller om vi  hittar på något annat.

Känns tråkigt att resan nu börjar gå mot sitt slut. Det har varit en fantastisk resa och vi har upplevt så mycket. Skulle gärna velat ha stanna mycket längre, det finns så mycket att upptäcka!

Japan är otroligt välordnat, rent och med vänliga och artiga människor och spännande kultur och mat.

Att tågluff här är verkligen att rekommendera! Tågen går i tid, allt är välorganiserat med tydliga skyltar och instruktioner, rena tåg och fräscha tågtoaletter. Tänk om det vore så här i Sverige ändå! Tågluff i Europa eller kanske särskilt i USA är en helt annan upplevelse.

Karin Dahlin Erik Lehto
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige