Dag 3 - Båtutflykt - Hvar och Brac

måndag 8 juli 2019 Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi gick upp vid halv åtta, handlade lite bullar och käkade frulle på ballen. Sen var det dags att ge sig av mot hamnen.

08:45 avgick båten och seglade mot ön Hvar. Vi satt på andra våningen där bak, under tak.
Det var fint väder, solen sken och fåglarna kvittrade.

Efter ca 2 timmar kom vi in till den lilla hamnbyn Jelsa där vi gick av båten och fick en timme att utforska byn.
De rekomenderade att man skulle gå och se kyrkan Sankta Maria och det gjorde vi. En fin liten kyrka med ett högt klocktorn.
Det gick att gå upp i klocktornet också så det gjorde vi, där fick man en fin utsikt över hamnen och husen på andra sidan hamnen.

När vi kom på båten så serverades det lunch. Det blev helgillad makrill med vitkålssallad. Det var riktigt gott, men lite pilligt
med alla benen. Jag tog min tid och helt plötsligt kom de med ett fat med fler fiskar. Det var ingen som ville ha och jag var lite
velig, det slutade med att jag fick en hel fisk till. Gott och mättande.

Andra destinationen för dagen var hamnbyn Bol på ön Brac. Det var också en mysig liten hamnby men vi hoppade direkt på en taxibåt
som tog oss till Zlatni Rat som är en av Kroatsiens kändaste stränder. Det är en smal strand som sticker ut från en udde.
Stranden bytar form beroende på vinden och strömmarna, själva spetsen kan peka åt olika håll. Det var en jevvla massa folk och
solstolar överallt. Från stranden kunde man inte se formen så som man gör från lufen, så som alla bilderna är tagna i brochyrerna.
Men nu har vi varit där. Det blev lite snorkling och vi såg lite häftiga saker bla en röd sjöstjärna.

Vi fick ca 3 timmar på denna stranden och när det var 45 min kvar till avgång så började vi gå in mot hamnne, istället för att ta
taxibåten. Det var en trevlig tur som gick på en fin marmorlagd stig längst med kusten. Det blev ett glasstopp på vägen.

Sen bar det av hemåt igen. Vi kom hem vi 18 tiden. Då gick vi hem och duschade och hängde på balkongen innan vi käkade
kvällsmat på någon restaurang längst med strandpromenaden medans vi tittade på solnedgången.

Matthias Svegbrant
Senast aktiv - från Helsingborg, Skåne län, Sverige
Kommentarer
Postat av Sanna

Lät inte gott att äta frulle på ballen oavsett om det var på skånska eller inte 😂