Dag 4 - Klätterdag?

tisdag 9 juli 2019 Tučepi, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Vi hade bokat en taxi för 7 pers till 05:50 för att åka till Brela för att klättra. Jag vaknar dock 03:00 av att himmlen öppnar sig.
Jag springer upp och ut på balkongen och hämtar in min sarong och mina badshorts som hängde på balkongräcket. Det var dyng sura. Även
våra stolsdynor och strandmadrsser fick åka in för även de var fuktiga. Det var stormen som kommit, regnet kom i sidled och tittade
man ut så var allt grått.

Jag var i valet och kvalet om jag redan då skulle ställa in taxin. Men jag bestämde mig för att vänta till 04:50, kanske slutar det
regna. Det regnade ju även lite på kvällen innan båtturen och det hade torkat upp till morgonen. Så jag gick upp 04:50 och minsann,
det hade torkat upp bra men när jag stod på balkongen och tyckte livet blev bra igen så började det fan i mej regna igen. Så jag
fick tyvärr ställa in klätterturen denna dagen.

Det blev en lacy sundey på rummet istället. Efter lunch började vädret bli bra igen. Det andra gängen frågade om vi ville snorkla ute
vid vår lilla pir rakt nedan för oss. Det ville vi. De skulle komma bort vid fyra så vi gick och käkade lunch vid två.

Vi gick ner och tog platser på klapperstensstranden innan de andra kom. Det blev en eftermiddag med en massa snorkling. Jag fick en hel
del fina foton på fiskar och musslor.

Även ikväll så gick vi bort och käka på stället med olivkvarnen. Vi hade paraplyna med oss för det hade rullade in mörka moln igen och
det hade börjat blåsa. Och mycket riktigt när vi satt på restaurangen så började det regna mer och mer. Vi satt ute i ett stort tält,
som de hade tagit ner sidorna på, så det blev lite varmt och luftfuktigt där inne och efter ett tag när det regnat rejält så började
det rinna vatten in i tältet så man fick lyfta upp fötterna på bordet.

Det var skönt att vi hade paraplyerna med oss. Då kunde vi gå hem i lugn och ro. Det var en hel del som sprang hem underkvällen med
diverse iproviserade paraplyn som luftmadresser, vi såg även en som kom mett ett parasoll.

På vägen hem var det riktigt folktomt längst med strandpromenaden och många restauranger och affärer hade stängt för kvällen.

Matthias Svegbrant
Senast aktiv - från Helsingborg, Skåne län, Sverige