Gusto bjöd på en balinesisk godbit. Mjuk, seg degklump med kokos på. Mycket god
Gusto bjöd på en balinesisk godbit. Mjuk, seg degklump med kokos på. Mycket god

Mot Sanur

söndag 14 juli 2019 Pemuteran, Bali, Indonesien

Dagens busstur är lång även idag. Vi ska tillbaka till vår startposition, Sanur.
På vägen ner söderut åker vi och tittar på ett risfält. Finns en hel del av dessa. Okej, ris: sätts ungefär som vi sätter våra frön, i små krukor. Efter 4 veckor sätter man ut dom i risfältet, som man har preparerat för ”sådd”. Risplantan växer och blir ca 1 meter hög. Ytters på grässtrået växer riset. Ungefär som ett ax. På 1kvadratmeter får man ut 3 kilo ris. Så mycket en familj äter per dag.
Som variation till ris odlar man även sötpotatis och majs.

Vår lunch äter vi vid vattentemplet. En massa små stånd med div försäljning av, hm, mycket krafs, kläder, flippflopp och mat av olika sort. Så kommer vi ned till templet. Idag, eller just då, var det lågvatten, så vi kunde röra oss fritt. Man såg hur långt upp vattnet kunde gå. Eftersom vi inte är troende så var vi inte välkommen in i templet. Verkar vara ett riktigt söndagsnöje, strosa runt, äta lite mat och kanske be lite grann.

Några tupplurar i bussen och så var vi åter i Sanur kl 17:00. Checkar in i samma rum också.
Imorgon bad i havet och kanske snorkelgrejerna åker fram.

Lite Bali info
Balis flagga är röd och vit. Färgkombinationen står för manligt (vitt) feminint (rött).
På id-tillhörande en indones, står det vilken religion du har. Mycket märkligt kan tyckas. Det har väl ingen med att göra. Nuvarande presidenten vill att detta avskaffas, men har inte lyckats genomföras pga av befolkningen protester. Detta beror på att 80% av indoneserna tillhör islam och alltså är dom starkaste. Vår guide är hindu.

Som indones ingår man äktenskap ganska direkt efter avslutad skolgång, ca 20 år. Efter ingått äktenskap flyttar man hem till mannens föräldrar och bor där så länge det finns utrymme. Man har ofta flera hus på sin gård och flera generationer. Familjens gård tillfaller alltid den yngste sonen, som då också har ansvaret för föräldrarna.
Vid skilsmässa, åker kvinnan hem till sina föräldrar. Har man barn tillsammans, hör dom automatiskt till pappan. Kan vara därför det är väldigt få skilsmässor här. Vem fasen vill överge sina barn, ge bort dom?
Man har rätt att gifta sig igen.
Om kvinnan är otrogen blir kvinnan av med allt. Är mannen otrogen, kan kvinnan få del eller hela pengen från gemensamt hus. Mannen behåller även här barnen.

Första dagarna tyckte jag ändå dom hade ett bra och jämställt tankesätt, men ju mer Gusto berättar, ju längre bak i tiden hamnar vi och kvinnan är nog bara kvinna och ska handla därefter.

Annika Bergström
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige