En text av många på vår restaurang
En text av många på vår restaurang

Om Swastiastu

måndag 15 juli 2019 Sanur

OM Swastiastu = En välkomst, hälsningsfras.
Åter i Sanur, samma rum och samma dåliga säng. Jag som sover så gott på nätterna, ligger här och vrider mig typ hela natten. Madrassen är stenhård.
Det är stor dubbelsäng så vi ligger alla 3 tillsammans. Peder lyxar med eget rum.
Täcket är ett stort helt täcke, så vi frågar om ett extra, kudde tar Amalia från Peder. Jag provligger och känner att det är som att ligga på en gammal madrass med hö i. Börjar kolla madrassen och ser att den är delad men i skåran ligger vikta badhandukar för att dölja den. Ovanpå ligger inte en bäddmadrass, nej ett täcke. Inte konstigt att det var knöligt.

Dagen ser väl i stort sett ut som alla våra fridagar. Beachen och bad på vår egen bit av stranden. Alltså, hotellets. Den är inte den finaste. Halvdassiga handukar och solstolar. Men jäkligt skön madrass. Så mycket skönt att sova ute till en härlig havsbris. Utan lite vind hade det nog blivit för varmt.
Baktiden är lite väl kort på denna sida jorden. Klockan halv 1 börjar havet dra sig tillbaka. Ebb, något man inte är van hemma. Man kan då gå ca 100-150 meter ut och fortfarande når det bara vristen.

Vi fortsatte eftermiddagen med en promenad längs beachen och åt en god lunch på ena stället och en drink på nästa. Lite lyxigare och finare hotell med finare solmiljö hittar vi här.
Har hört att det ska finnas ett center för att rädda sköldpaddor här. Trodde dock vi skulle behöva åka iväg för det, men under vår vandring så ser vi skylten och de små bassängerna. Sköldpaddor, allt från nykläckta bebisar till stora fina. Här har dom också ett litet näste för ägg som ligger i sanden och ej kläckts ännu. Vi donerar n liten peng. Så givande att hitta ställen som detta.

Mina vykort är skrivna och äntligen hittade vi ett postkontor. Såg ut som vilken liten krims krams butik som helst. Köpte typ 500stycken doftpinnar av jasmin också. Ny jäklar ska vi hem och ha rökelser och kanske någon offerask.man kanske blir EM bättre människa om man startar dagen så. Eller så tänder vi bara rökelse, kanske räcker.
Kvällen börjar vi på ett ställe vi gått förbi varje dag, Café Smörgås med tillhörande bar och glasseria, Bakfickan. Tydligen svenskägd. På toaletten sitter en tavla av Stockholm och stadshuset. Inne på Smörgås, bild på prinsparet Victoria o Daniel, dalahästar, en tavla med svensk text och en bild: In sweden we call it a fika. Här serveras köttbullar, chokladbollar och morotskaka mm. Coolt

Klockan 23 säger vi godnatt och hoppas att kanske man får sova gott, hela natten.

Annika Bergström
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige