I Stenmarks fotspår!
I Stenmarks fotspår!

Dag 3 - Framme i Pula!

måndag 15 juli 2019 Pula, Istrien, Kroatien

Jag vill börja dagens rapport med att be om ursäkt för felstavningar, syftningsfel och eventuella felaktigheter i enheter. Men jag litar på er intelligens och slutledningsförmåga att ni löser detta och fattar innebörden. 😊😉

Tredje etappen kunde inte börja bättre än att få ta del av den underbara vyn från rummet i Gasthaus Lackner. När man dessutom får en fantastisk frukost serverad av fru Lackner med ett till perfektion löskokt ägg så är vi tokladdade inför sista sträckan ner till Pula.

Vi startade från Rennweg med 40% i batteriet. Eftersom vi kom fram sent igår så såg vi ju inget av omgivningarna. Men det blev vi varse idag. Ett fantastiskt landskap med berg åt flera håll gjorde resan lite behagligare.
Vi stannade till i Villach (70 km) på Lidl för att handla på oss lite förnödenheter & lite presenter till barnbarnen, flipp-flopp med Blixten McQueen & Frost motiv på till Emmet och Alice. Vi kom fram med 26% kvar och passade på att använda oss av deras gratisladdare, 50kW. Laddade till 82% och det tog ca.50 min.

Vi tog oss vidare ner mot Slovenska gränsen, fortsatt genom ett kuperat landskap som är oerhört vackert. Det flöt på riktigt bra & Konan gör sitt jobb hur bra som helst. När vi kom över gränsen och in i Slovenien så blev det helt andra vägar till att börja med. Små slingriga vägar som tog oss upp för bergsmassivet, där lutningarna var mellan 16 och 18%. När vi väl nådde toppen så var det samma typ av slingriga vägar som tog oss nerför samma berg. På vägen ner finns en rastplats som vi stannade vid & tog några kort. Bilden med de kala bergen är över Planica, backhoppningens högkvarter och bilden där ni ser nerfarter, tänk er snö där så ser ni en backe där många svenska utförsåkare har rönt stora framgångar, Ingmar Stenmark, Stig Strand, Pernilla Wiberg, Anja Pärsson m.fl, Kranjska Gora. Det som öppnades upp för oss var helt makalöst vackert. Ett måste stopp om ni åker den vägen, vilket vi rekommenderar. Återkommer till varför lite senare i texten.
Nästa stopp blev i Ilirska Bistrica (171 km) strax innan Kroatiska gränsen. En liten håla men som otroligt nog hade en IONITYladdare. 50% kvar vid ankomst och laddade till 80% på 30 min. Tidigare genom Tyskland så har det kostat 8 Euro att ladda, här var det helt plötsligt billigare, 6,47 Euro.

Sista stinten ner till Pula gick till en början på slingriga vägar där vi också hamnade i en stillastående kö. Vi trodde att det hade hänt en olycka men det visade sig att det var kön till gränsen mot Kroatien. Väl inne i Kroatien så var det fortsatt bra väg med sagolika vyer. När vi började närma oss Pula så var vi eniga om att det var värt att ta de två första dagarnas saltgruvejobb genom Danmark & Tyskland för att få betalning i de helt osannolika vyerna vi fick uppleva sista stinten. Det var priceless!

Väl framme(62% kvar) i Pula så checkade vi in oss på ett boende i den gamla staden & gick ut på lokal och firade in semestern.

Sammanfattning dag 3:
39 mil