Gnocchi hos Jamie Oliver
Gnocchi hos Jamie Oliver

Jordbävning

tisdag 16 juli 2019 Sanur, Bali, Indonesien

Sover skruttigt igen.... När man så äntligen där framåt morgonsidan somnat så väcks man av konstiga ljud och både Amalia och Tom är redan uppe. Glasdörrarna till balkongen skakar, sängen skakar/hoppar och det mullrar och låter otroligt högt, som ett godståg som aldrig vill passera. Jordbävning, ca 8.5 mil från oss, 6.2 på richterskalan och det höll på i 30 sekunder. Om man aldrig varit med om en jordbävning är det lite skrämmande. Själv var jag med de 10 sista och reagerade när det var 5 sekunder kvar. Skakade rätt rejält i sängen. Tur det inte höll på längre, då hade det nog slutat på annat sätt. Vi blev lite omskakade bara.
Vi har evakueringsanvisningar på vår hotelldörr när det gäller brand, men inget om hur man ska göra vid jordbävning. Här verkar det vara jordbävningar lite nu och då och har man turister från hela världen och från världsdelar utan naturkatastrofer tycker man ju att någon lite info borde finnas på rummet.

Som vanligt en skön, god och mysig dag. Ikväll har vi bestämt oss för att åka till en ölbar. Hittade den på untappt. Lite ipor och nya utländska öler. Vi åker ju självklart taxi. 2 mil är resan, kostar ca 140kr. Tiden vi spenderar stillastående är 30 minuter. Helt sjukt. Så mycket trafik och så mycket tid att bara vänta. Taxichaffisen kör maxhastighet 60km/tim. Vilket jäkla skitjobb. Han pustade och stönade en hel del. Så här är det varje dag. Förstår varför folk kör vespa här.
Ölstället, Beer & Co är litet. 8 barstolar och en soffhörna, men med bra urval. Vi sitter ute då stället är inpyrt med rök och rökare.
Fortsätter vår taxitur mot Kuta, restaurang och hotell område. Denna gång kör vi 1,5 mil och står stilla helt otroliga 28 minuter. Klockan är 21 och fortfarande mycket folk i rörelse. Bara för att man kör i stan betyder det ju inte att vägarna blir bredare. Nej, fortfarande cykelbanebreda.

Vi går in på första bästa restaurang, Jamie Oliver’s. Italiensk inspirerad och fantastiskt god mat. Jag tog gnocchi.
Kvällens sista stopp blir på hotell Ritva, med takterrass. Kanske inte lika mäktigt som New York’s skybar på 34 våningen. Här är nog de högsta byggnaderna bara 4 våningar. Vi är de sista kunderna, dom stänger kl 23:30 och vi rullar in just efter 23. Personalen är vänliga och vi är så välkomna. Fin utsikt över havet och fullmånen.

Taxiresan hem går i nästan 100 knyck. Äntligen får han använda sina växlar. En mycket bra dag på alla sätt. Trots lite morgonskakningar.

Bali info
På Bali bor ca 4,2miljoner människor på en yta av 5780km2. Större än Umeå kommun, mindre än Lycksele kommun och dubbelt så stor yta som Robertsfors kommun.
Fullmåne på balinesiska heter Purnama. På vår senaste kryssning hade vi en servitör från Indonesien, som hette Purnama. Nu kommer vi alltid tänka på honom vid fullmåne.

Annika Bergström
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige