Lunch!!
Lunch!!

Kan - Kan inte

onsdag 17 juli 2019 Staffanstorp, Skåne län, Sverige

Onsdag 17 juli (hans-Örjan)

Kan - kan inte

Du kan ta en skåning ur Skåne, men du kan inte ta Skåne ur skåningen. Det är en sanning som återigen bekräftades idag.

Men låt mig ta dagen från början.Efter sedvanliga förberedelser rullade vi iväg, anförda av grannen Micke på sin stora maffiga Suzuki Intruder 800. Han lotsade oss via häääärliga vägar till Tingsryd, där vi besökte det vida berömda Börjes - ett ställe som serverar bl.a. räkmackor för 30 kr och kaffe för 1.50 (en å femti !! I kid you not!). Efter det rullade Micke hemåt igen, och Inge och jag styrde kosan mot Gästis i Brösarp. Och det är nu det inledande uttrycket - den eviga sanningen - blir aktuell. Om vägarna i Småland var härliga, och det var de, var Skåne idag på sitt allra bästa humör. Ljuvliga vägar, strålande mc-väder.... och lägg därtill det makalöst vackra landskapssceneriet!!
Genom Bromölla, ner genom Rinkaby (som fått ett trafikljus!!!) och Åhus, längs stranden på övningsområdet, Nyehusen till Brösarp. FATTA hur mycket jag var hemma!!!

På Brösarps Gästis intog vi naturligtvis äggakaka med stekt fläsk och lingonsylt, och vi åt oss alldeles fyrkantiga! Grattis till er som inte varit där och ätit äggakaka, ni har en fantastisk upplevelse att upptäcka! Nåväl, efter en stunds matkoma, botad med kaffe, rullande vi ner till Brösarps undersköna backar. Ett kort besök hos 'min sten på min kulle', och sedan mot ett förmodat trafikkaos i Kivik, ety det var avslutningsdagen på den årliga marknaden. Men av det blev inget; det enda som var kvar av spektaklet var drivor av sopor på markandsfältet. Allt var avvecklat; nerpackat och på väg till nästa marknad, som vi kunde obehindrat fortsätta. Vik, Baskemölle,  Simrishamn, Brantevik... och mer... När vi insåg att shit, vi riskerar att köra besinslut styrde vi mot Ystad för att i grevens tid tanka - vi måtte ha kört på ångorna båda två! - och sedan vidare längs kustvägen. Jag ska inte trötta läsarna med alla uuuuunderbara ställen; jag uppmanar alla och envar att åka hit och uppleva Skåne! Och om du har gjort det; gör det igen, det är du värd!

Nattläger upprättades hos mamma Margaretha i Staffanstorp. Dusch och te satt fint.
I morgon är en annan dag.
Go'natt!

Inge Och Hans-Örjan
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige
Kommentarer
Postat av Anna-marie Bodén

Det låter fantastiskt med Skåne!! Jag längtar dit!