En rätt ok toalett på vår vandring
En rätt ok toalett på vår vandring

Snorkling

fredag 19 juli 2019 Gili Trawangan, Nusa Tenggara Barat, Indonesien

Sov som en gudinna inatt. Mjuk säng, skönt täcke och 2 mycket fina kuddar. Jo man tackar. Ingen semester utan tuppar, även här verkar dom finnas och galer från klockan 5 på morgonen. Vi har även en moske någonstans i skogen, där skriker dom klockan 18:00. Alltid ska det vara något. Inga hundar har vinster bara några katter och självklart våra kompisar ödlorna, som hänger i taket lite nu och då. Flygfän verkar inte existera. Mycket skönt.
Verkar inte vara hit pensionärer eller rikingar åker. Backpacker, unga och en del familjer. Tror jag Tom och Peder hör till dom äldre här. Usch då.

På alla hotell vi bott på har frukosten varit mycket bra, typ buffé. En som gör äggrätter i olika former, fixar nudlar eller pannkakor. Alltid stora fina bufféer. Finns något som passar alla. Även mig. Jag äter oftast melon, ibland yoghurt.

Idag ska det ske. Snorkling. Jag följer Tom att köpa sina vattenskor, hos samma kille jag och Amalia  var hos igår. Han blir jätteglad när vi kommer tillbaka. Utan vattenskor tar vi oss inte ut. Det är koraller direkt där stranden slutar. På med snorkel och cyklop. Vi får simma ut ganska långt innan vi får klart vatten, men oj så långgrunt. Vi kan lätt sätta ned fötterna och vila långt ute till havs. Vi ser små fina blå fiskar, AIK-färgade, prickiga, svarta och en vit med lite orange på. Inte så fina och färgglada koraller men hur kul som helst ändå. Vi simmade inte ut till stupet, alltså där korallerna bildar vägg och det blir djupt, imorgon har vi planerat en tur dit.

På kvällen när mörkret lagt sig är det många boende på,ön som går ut i korallerna och letar fisk med hjälp av pannlampa. Man går lätt ut till stupet och man blöter sig bara upptill ankeln. Lite magiskt att sitta på land och titta på lamporna som rör sig där långt ute.
Själv sitter vi och tittar på beachbio, del 2 ikväll av Sicario. Vi sitter i våra Saco säckar och suger på våra drinkar. Livet är härligt och alla dagar är olika fast lite lika ändå.
Skål och hoppas sommaren har anlänt.

Annika Bergström
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige