En glad skit
En glad skit

Stadspromenad

lördag 20 juli 2019 Gili Trawangan, Nusa Tenggara Barat, Indonesien

Mycket snack och lite verkstad. Alltså ang snorkeltur till slutet av korallerna. Otroligt varmt idag, 34 grader maxade vi på. Stora vågor. Jag menar så stora vågor att det bubblade när dom åkte över mitt huvud. Vi hade stora problem att simma och mer eller mindre bara go with the flow. Simmade framåt, vågen skickade oss flera meter bakåt. Såg lite fina fiskar och massor med koraller men inte så färgglada som i Egypten.
Efter 1 timme gav vi upp och då hade vi drivit i sidled och hamnat några hundra meter ned efter beachen. Vid ett till tog vågen min snorkel ur min mun. Snopet må jag säga.
Vi fick vandra stranden tillbaka, helt slut i armar och ben. I ett sådant läge är det alltid gott med en stor Bintang.

Lunch på grannbeachen. Blev lite Texmex, quisadilla, som var ganska smaklös, buritos och en club sandwich tydligen.
Ca 2 och en halv timme till solnedgång. Vi bestämde oss för att gå över till andra sidan, alltså den sida som har mer stadsliv. Det tog en kvart att gå, så avstånden här ör inte långa. Stranden här har bättre sand och mindre koraller. Den norska barnfamiljen som ör i vår grupp hade cyklat hit idag för att barnen skulle få lite havsbad. Vi tog en drink, bytte ställe och tig en till. På hemvägen gick vi en annan väg, vi kan kalla det en genväg. Alla vet ju hur genvägar brukar vara. Just det kanske inte alltid bra vägar. Jag fick se var minareten fanns, och ja klockan 18 lästes någon vers upp och 10 minuter senare sång och länge, eller bön. Vidare på vägen såg vi dom bofasta boende i typ skjul. Lite höns, tuppar och katter. En del hönor verkar hålla till i träden. Hur dom nu tog sig upp dit?
Hamnade hos en kobonde och gick över hans mark. Kossorna tittade på oss och undrade nog om vi gått rätt. Någon trampade i en blajja. Gick förbi soptippen som dom eldade i och kossor som stod uppe på och letade grejer. Ja jäklar vilken vandring. Kom så fram till vår baksida av vårt hus och var i mål. Så enkel sagt, utanför vår fina hotellgata med restauranger och pooler finns soptippen, enkla skjul och människor utan det mesta.
Hos oss byts det handdukar och stödas varje dag. Hälsas och bugas. Dubbla världar. Vi skulle klaras oss långt utan mycket av det vi har.

Avslutade kvällen isaccopuff på mörk strand och filmen Bohemian Rhapsody. Kanonfilm. Middagen blev lite sen, klockan 22:00.

En underbar dag med många intryck. Ny dag och åter till Bali imorgon.
Sov gott!

Annika Bergström