Första etappen på hemresan avklarad!

måndag 22 juli 2019 Lungötz, Österrike

Nu är det dags för oss att lämna det fantastiska Kroatien & styra kosan hemåt. Vi har blivit förälskade i landet och inte minst den Istriska halvön där vi har tillbringat åtta fantastiska dagar.
Efter att kvällen innan avresan ha laddat bilen gratis på en 50 kW-laddare, tack Petrol, upp till 80% så utnyttjade vi halva dagen till att få lite sol & bad i det helt underbara vattnet innan vi påbörjade resan hemåt.
Vi lämnade Porec med 74% ii batteriet. Vi åkte norrut upp mot Italienska & Slovenska gränsen. Här möts de tre länderna och vi tog oss in i Slovenien en annan väg än den vi tog på resan ner. Både Kroatien och Slovenien levererar ett härligt skiftande landskap med underbara vyer som är svåra att fånga på kort. Vi missade avfarten mot Kranjska Gora och den makalösa vägen vi åkte på vägen ner. Istället tog vi oss in i Österrike via en 8 km lång tunnel. Hela Österrike är som ett vykort. Storslagna vyer och enorma bergsmassiv. Vi stannade till i Villach och laddade bilen hos Lidl. Gratis och elen skapad av solen. Mumma. Vi hade 12% kvar i batteriet och vi laddade till 80% på 50 min på 50 kW-laddare.
Vi fortsatte resan vidare i det Österrikiska landskapet där man åker i dalarna mellan bergen på slingriga serpentinvägar som bitvis är rejält branta. Det är ett trolskt intryck över vyerna som vi får uppleva. Svårt bara för den som kör eftersom vägarna kräver fullt fokus. Vi landade i Neubach där vi skulle slå läger för natten. En liten by där vi bodde på ett Gasthaus omgett av bergstoppar vart man än tittade. Vi kom fram med 41% kvar.

Sammanfattning hemresa dag 1:
45 mil. Mycket motorväg & lite mindre vägar till boendet i Österrike
Snittförbrukning: 15,9 kWh/100 km.
Man kan säga att vi gjorde av med 100%, alltså en full laddning på 45 mil.

God natt så hörs vi i morgon då vi är någonstans i Tyskland!

På bilsemester i Europa med en Hyundai Kona Electric

33 Bilder 13 Besökta platser 8 Dagböcker Till resan