Per, tror du regnar idag? Ja, men vi sitter ju i husses ficka!
Per, tror du regnar idag? Ja, men vi sitter ju i husses ficka!

Idag gick vi över gränsen, men stillade oss i Bön.

tisdag 30 juli 2019 Jönshyttan, Jönshyttan, Örebro län, Sverige

30 juli  (Inge)

Natten i Skårer blev tämligen händelselös. Möjligen var nattens drömmar hos oss båda ett summerande av resan. Själv drömde jag om regn; kan berott på att det regnade rejält på natten) medan Hans-Örjan hade helt andra upplevelser. För den som vill veta mera går det bra att skicka förfrågan direkt till honom :-).

Värden kom upp när vi frukosterade och försåg sig med en öl innan han sjönk ner i TV-soffan. Vi packade ihop och gjorde ett sista besök på bekvämlighetsanläggningen. Båda i hopp om att den egeninstallerade vägghängda toalettstolen skulle nöja sig med att knarra lite grann - inte lossna...

Eftersom det inte bara var regn i luften utan föll en del blev det regnställ på. Vi susade iväg i riktning Sverige. För att få den sista nostalgiska känslan av olika vägar hade vi mha Google ruttat upp en sträcka som gick via kurviga vägar, olika höjdsträckningar, grusväg och nästan motorväg. Däremellan asfalt. En förunderlig tur på dryga 30 mil.

Plötsligt tvärnitade Hans-Örjan mitt på en grusraka och pekade. Och där hade vi skillnaden mellan Norge och Sverige, EU och dess motsats. Gränsen till Sverige! Fototillfälle från båda sidor.

Efter någon halvmil var det dags för nästa fotostopp när vi stannade i Bön.

Dagens lunch intogs i Arvika, en stad som vi förknippar med folkpark och motorfolk. Vi hittade en centralt belägen P-plats och stegade in på restaurang Mulan för att inta dagens buffe. Åttifem spänn!!!! Och då ingick maten till lingondrickan. Vi har svårt vänja oss vid det svenska kostnadsläget efter ett antal dagar i Norge. Till råga på allt skvalade gitarrmusik ut från högtalarna med genuina värmlandstoner. "Borta där näckrosen blommar" har suttit i huvudet sedan dess.

Inför avfarten mot slutmålet Jönshyttan inhandlades några lokaltillverkade öl att förgylla kvällen med. Sak samma här. En öl i vanlig norsk butikk renderade nästan 40 Nkr. Totalsumman blev ungefär samma.

Så ut på vägen igen. Härligt lite trafik och sköna vägar. Kaffepaus i Molkom. Vi letade efter ett centrum och det hittade vi aldrig. Därmed fick kaffet intas på Macken AB i Molkom. TVå kaffe och två bullar 58 kronor.... "Men glömde du att slå in för oss båda..." Det tar tid att vänja sig.

Så sista biten till Jönshyttan. Vänster, vänter och grusväg. Plötsligt står en dam vid vägkanten och vinkar. Vi stannar och jo, det är vår värdinna. Hon jag varit och fyllt vattendunkarna åt oss. Hon konstaterade att det är få MC-åkare som bokat in sig. En Goldwing-förare hade backat när han såg vägen fram till stugan. Men Burgman-åkare räds inget. Så med damen och hennes fyrhjulsdrivna Hyundai Santa Fe i täten letade vi oss in i den värmländska skogen. Och så var vi framme. En timrad stuga, Little Wolf Pond Cottage. En liten göl, brygga, torrdass, och möjlighet vargbesök. Vad kan man mer begära.

Efter att lyckats fälla upp sänglådan var det dags göra upp eld i kaminen. Och det senare lyckades över förväntan. Känslan av bastu infann sig och vi gick ut till myggen och intog vår öl.

Nu är det dags att inta alla rester, fasta som flytande, samt utbyta erfarenheter. En rejäl utvärdering är viktigt innan man lägger sig. I morgon sista etappen till Markim. Tidig start planeras.

Inge Och Hans-Örjan
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige