De bästa ställena i världen för klock-shopping!

söndag 4 augusti 2019 Genève, Schweiz

Nu i semestertider blir folk alltid lite extra ressugna. Vissa föredrar att åka på sol- och badsemester med familjen, andra vill uppleva en annan kultur, medan resten av oss mest vill shoppa! Och allra helst vill vi shoppa något som inte finns här hemma. Vi vill känna att vi fyndar, men ändå får med oss något hem som är förmer än souvenirer som kylskåpsmagneter och nyckelringar. Fler och fler har insett hur bra det kan vara att köpa klockor utomlands, men behöver man verkligen åka någon annanstans för att få tag i en riktigt bra klocka?

Låt oss tillsammans ta en titt på var du kan göra årets klock-shopping!

London
Många svenskar åker regelbundet till London för att shoppa både det ena och det andra och det är kanske inte förvånande att man kan hitta riktigt bra klockor här, både nya och begagnade. Dessutom kan du ju passa på att gå på British Museum, mata ekorrar i Hyde Park och käka fish and chips. Eftersom England har en hel del invånare från den forna kolonin Indien finns det också riktigt god indisk mat där. Restaurangkedjan Dishoom erbjuder till exempel indisk mat som är ”to die for” och har ofta liveband som spelar för att höja upplevelsen. Ett måste om man gillar indisk mat och är i London!

Genève
Det är föga förvånande att det går att hitta riktigt bra klockor i Schweiz, ett resmål som för övrigt ofta tilltalar svenskar då det är ett land som är likt vårt på många sätt, men ändå med en kontinental twist som gör att man ändå verkligen känner att man är på semester. Men det är rent, lyxigt och med fantastisk kollektivtrafik, så man känner sig ändå som hemma på något konstigt vis!
Genève är dessutom en perfekt destination om du gillar delikatesser. Speciellt choklad och ostar finns det riktigt gott om och du kan boka in provsmakningar och turer där du lär dig mer om diverse sorters mat och delikatesser.

New York
New York har ofta kallats världens huvudstad. Och det är kanske inte så konstigt, för här finns verkligen allt. Och det inkluderar i synnerhet klockor, både om du är på jakt efter en ovanlig, ny klocka eller en begagnad antikvitet. Dessutom är det en fantastisk destination där det finns saker att göra för alla smaker. Käka fantastisk pizza, kolla på frihetsgudinnan, strosa i Central Park och kolla på ställena där dina favoritfilmer och serier spelades in. NY är bäst! Start spreading the news. I’m leaving today!
Du kan hitta emr tips på vad du kan gör i New York på alltomnewyork.

Online
Om du inte har möjlighet eller känner för att åka utomlands för att hitta en ny klocka så kan du ju såklart stanna hemma och handla i Sverige. Och särskilt online finns det mycket bra att hitta! Ofta kan det också vara billigare eftersom onlinebutiker kan spara in på kostnader som lokalhyra och personalkostnader.
Du kan hitta riktigt bra lyxklockor begagnade till låga priser om du vet var du ska leta någonstans. Ett exempel är Chronoexpert.

Maria Jörgensson
Senast aktiv - från Löddeköpinge, Skåne län, Sverige