We're on a boat

lördag 10 augusti 2019 Bergen auf Rügen, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Resan är denna gång en fortsättning på vårens resa till Baltikum. Efter att i våras ha besökt de tidigare svenska områderna i Lettland och Estland och framförallt östra rikshalvan Finland så har vi nu tagit färjan till de gamla svenska besittningarna i nuvarande norra Tyskland. Efter att först idag genomfört loppet Prinsens Minne på den halländska kusten, där jag joggade förbi Örnäsudden som sägs vara platsen för Slaget vid Nissan under vikingatiden. Så tog vi sedan bilen till Trelleborgen i söder och där färjan till vikingatidens förlängning på Rügen. När Skandinavien kristnats och inlemmats i Europa och inte längre kumde åka på plundringståg till kristna områden gick daner, götar och svear all in på korståg till närområdet. Se slaviska venderna i nuvarande norra Tyskland och Polen var ett av de folk som fick känna på den nyvunna kristna ivern att sprida evangeliet till hedningar. På Rügen så kom danerma att riva ner den lokala gudomen Svantovit vid Arkrona i sina försök att vinna rikedom och sprida guds ord. Det tog strax över fyra timmar att ta oss från de gamla danerriket till vendernas områden på i nuvarande Tyskland. Väl i land gjorde vi inte mer än att lämna färjan för att åka till Bergen auf Rügen mitt på ön, checka in på hotellet och invänta morgondagen. Så varken plundring, skövling eller tvångskonvertering hamnade på agendan denna första semesterdag, men vem vet vad morgondagen bjuder på...