Drömmen om Grand Canyon…
Drömmen om Grand Canyon…

Planeringen går framåt

söndag 11 augusti 2019 Sverige

Nu när biljettera är bokade har vi börjat spana in resmålen på riktigt. Finns ju mycket att se i USA liksom! Vi har bestämt oss för att vi ska börja i San Francisco och jag tror att det är ett bra beslut.

Dels för att staden verkar ha en riktigt go vibe, dels för att det finns så mycket vi vill se här och i närheten. Vi är båda cineaster och här finns ju det legendariska fängelset Alcatraz, Golden Gate-bron (som man har sett i hur många filmer som helst), massor av inspelningsplatser för Alfred Hitchcocks mästerverk Vertigo och sedan utspelas ju faktiskt världens sämsta film: The Room här!
Av den anledningen har vi börjat med att göra vår research rörande just San Francisco och med omnejd.

Strax norr om har vi Napa Valley, där det finns massor av vinodlingar. Vi ska givetvis passa på att besöka Francis Ford Coppolas egna vineri. Japp, Gudfadern-regissören har sin egen vingård! Vem vet, kanske får man se honom eller någon annan Coppola där? De har ju en minst sagt begåvad familj med stora namn som: Sofia Coppola, Roman Coppola, Nicolas Cage och Jason Schwartzman.

Strax söder om San Francisco hittar vi de grandiosa redwood-träden. Du vet de där som är så gigantiska att det finns biltunnlar som går igenom dem. De vill vi se! Det var också här som en av de mest klassiska scenerna i Vertigo spelas in, där James Stewart omfamnar Kim Novak och kysser henne för första gången.

Sedan är det så klart frågan om man ska åka förbi Silicon Valley eller inte. Samtidigt som det vore häftigt att se platsen där så stor del av den moderna världen skapas, är vi inte så intresserade av teknik. För den som inte är det i Silicon Valley som företag som Google, Amazon, Facebook och eBay har grundats.

Här finns det också många som utvecklar slotspel och liknande med, och det vore ändå häftigt, måste jag säga, att få en guidad tur på någon av de stora speltillverkarna. Som jag tidigare har skrivit, tycker vi att det är spännande att prova lyckan ibland. Så vi jämför olika aktörer på en samlingssida för att hitta ett casino utan krångel och väljer en som har schysst bonus där. Som sagt har vi också tänkt att pröva lyckan lite även under resan.

Efter San Francisco arbetar vi oss ner mot Los Angeles och sedan Las Vegas. Vilka stopp som blir på vägen har vi inte bestämt, men det finns en del grejer vi är intresserade av.

Exempelvis har vi pratat om att köra förbi korsningen där James Dean omkom. Ska tydligen vara rätt mycket folk som åker dit och hedrar honom, och lägger grejer vid vägkanten. Kan vara intressant att se ändå!

Sedan skulle vi så klart vilja köra förbi några fantastiska restauranger eller riktiga klassiska diners om det finns längs vägen med. Men det får vi spana vidare på lite längre fram. Håller er uppdaterade!
//J

Johan