Passpolisen tar farväl
Passpolisen tar farväl

Uppvaktad av passpolisen

onsdag 7 augusti 2019 Den Helder, Noord-Holland, Nederländerna

När vi kom till den Ost Friesiska ön Den Helder möttes vi av en hel hamn full av gråmålade marinfartyg. Ja hela flottan verkade vara samlad här. På bryggan stod en energisk hamnfogde och ville absolut att vi skulle upp och anmäla oss så fort vi fått båten på plats. Lars tog hand om detta så kunde jag fixa till lite mat under tiden, magen kurrade rejält. Det dröjde inte länge förrän det knackade uppfodrande på båten. Döm om min förvåning, där stod två uniformerade personer och ville att jag skulle visa min identitet!!! När jag väl fattat detta hämtade jag körkortet, som dom vände vred på och konstaterade att det inte dög. Dom ville se passet. Så efter lite letande så fick dom se de med. Sen undrade dom om jag seglade ensam. Nää, och förklarade var Lars var, och när skulle han komma tillbaka??? Som tur var dök Lars upp då. Förutom passet så ville dom också se papper på båten. Ja, de fanns bara på dator så vi fick bjuda ombord för att kolla på detta. Sen var det båtens registreringsnummer. Det är ju frivilligt i Sverige, så det tog en stund att förklara detta. Vidare var det uppgifter om var vi kom ifrån och vart vi skulle o s v. Lars undrade varför all denna uppmärksamhet och fick till svar att det var en slumpmässig kontroll av svenska båtar… vi var typ de enda svenskarna i hela hamnen. Sen ville vi bjuda på öl och sånt.. men då tackade dom för sig och lämnade oss.

Några dagar senare när vi lämnade hamnen blev vi ifatt körda av en RIB-båt, som följde oss en bra stund. Naturligtvis var det samma poliser som vi pratat med innan fast nu vinkade dom faktiskt glatt på oss när dom körde vidare, antagligen för att göra någon ny slumpmässig kontroll. Kanske skulle de kolla på Green Peace fartyget som låg för ankare utanför hamnen. / Irene