Tropical heat

söndag 11 augusti 2019 Prora, Binz, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Vår första dag på Rügen började som brukligt med frukost på hotellet vid nio. Eftersom vi anlände först vid 23 på lördagen och planerade ge oss iväg vid 10 på söndagsförmiddagen så hade vi bokat ett enklare hotell i Bergen auf Rügen. Men Gesellschathaus som det hette var helt okej standard och vi kunde avnjuta frukosten utomhus i morgonsolen. Lördagens hällregn som gjort körningen ner genom Halland och Skåne tröttande var dagen efter i Tyskland utbytt mot strålande sol, 26°C och klarblå himmel. Efter utcheckning så begav vi oss västerut på Rügen igen, strax söder om där vi anlänt med färjan. Vårat första mål för dagen var Prora. Detta enorma byggnadskomplex som påbörjades under naziregimen men aldrig hann färdigställas då pengarna behövdes till kriget. Byggnaden var som längst 4,5 km lång men är numera bara 3km. Ryssarna ockuperade byggnaden i kriget s slutskede som egentligen var tänkt som ett semesterkomplex för de tyska arbetarna. Efter kriget var det armén i Östtyskland som använde sig av byggnaden och det är först på senare år som den blivit det som det ursprungligen var tänkt som. Delar av byggnaden har blivit hostel, hotell och semesterlägenheter medan andra delar är orestaurerade med trasiga fönster. Det finns också ett litet museum som visar byggnadens historia men vi ignorerade detta och begav oss istället direkt ner till stranden då vi redan läst en massa om Prora inför besöket. Vattnet var kallt men sanden finkornig och mjuk. Vi vandrade några kilometer längs vattnet och fick närmare lära känna tyska sommarsemestrare och solbadare. Jag talar främst om FKK, fri kroppskultur, som ställer de svenska undanskymda nakenbaden i skamvrån. Även på delar av stranden som var till för hundbad eller vanliga turister så fanns de helnakna tyska soldyrkarna. Männen speciellt har en benägenhet att sträcka på sig, lägga händerna på höfterna och skjuta fram könet så att ingen i närheten ska gå miste om deras solbrända penis. Annorlunda men efter en tid på stranden upplevdes nakenheten bland övriga strandgäster som ett nästan naturligt inslag. Efter att ha fått njuta av sol, strand och hav (och kanske mindre av nakna tyska äldre) så vandrade vi åter till bilen för färd norröver. Vi körde igenom Sassnitz och in i nationalparken norr om staden. Jasmund som parken heter har blivit upptagen på UNESCOS världsarvslista över natur värd att bevara till eftervärlden. Vi parkerade en tre kilometer från kusten och satte på oss bättre skor, redo för en längre vandring genom nationalparken. Vårat mål var Königsstuhl utmed kusten och för att komma dit behövde vi vandra genom 3 km fantastiskt vacker bokskog. Träden var högre än i någon annan bokskog jag vandrat i och området var betydligt större. Det var verkligen underbart att vandra i den vackra skogen och ibland träffas av solens strålar som trängde sig ner genom trädkronorna. Vi stannade till vid en gammal vendisk fornborg på vägen där vallarna fortfarande var synliga. Informationen var dock som det mesta här på Rügen, enbart på tyska. Så min avdammade högstadietyska har verkligen behövt sättas på prov redan under första dygnet. Väl ute vi kustlinjen tog vi oss till en utsiktsplats för se på Östersjöns gröna och glittrande vatten i kontrast mot de vita höga klipporna på Rügen. Otroligt vackert att se de höga klipporna skina vita i solskenet. Efter lite vandring längs klipporna tog vi oss åter mot bilen men stannade till för att släcka våran törst. Som jag redan nämnt så är det på tyska allt sker i Rügen men efter att beställt det vi önskat upptäckte vi nästa problem. De tog inte kort så vi fick vandra åter till bilen med torra strupar. Vi körde sedan nordväster ut på ön och stannade till för att ta ut pengar så vi inte återigen skulle hamna i samma situation att stå utan betalningsmedel. Vi har blivit alltför vana i Sverige att vara helt kontantlösa de senaste åren. Klockan hade nu blivit eftermiddag och en viss hunger gjorde sig påmind. Vi bestämde oss för en lättare måltid och stannade till vid ett kebabhak. Förutom currywurst så är det obligatoriska i Tyskland en dönerkebab. Så det fick bli en kebab men rätten var allt annat än liten, så vårat lättare mål blev rejält mättande. Vi begav oss sedan norrut till Kap Arkona. Återigen blev det att lämna bilen några kilometer ifrån och vandra ut till kusten. Vid Kap Arkona finns två fyrar och en gammal fornborg. Det var hit som danakungen Valdemar påhejad av biskop Absalon kom med danska korsfarare 1168 och plundrade borgen Jaromarsburg och förstörde avbildningen av den vendiske guden Svantovit. Rügenborna har uppenbarligen inte drait lärdom utan rest nya avgudabilder och ett nytt skandinaviskt korståg kanske inte ligger långt bort. I alla fall så släpptes vi av göta, svea och säkerligen några skvättar danablod inte in i fornborgen. Visserligen gällde detta alla turister då erosionen får delar av de vita klipporna ibland att rasa ner i havet. Vi begav oss sedan åter till bilen och söndagen hade varit kväll och det blivit dags att lämna ön och ta oss till fastlandet och Stralsund. Det blev sammanlagt över 20km vandring på Rügen i vacker natur som påminner om södra Skandinavien. Vi är helnöjda efter vårat första dygn i det gamla Sverige. På måndag väntar utforskande av Stralsund och mer om det i nästa post.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige