It was the greatest beer in all ze world

måndag 12 augusti 2019 Stralsund, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

I Stralsund har vi bokat in oss på Carl Wilhelm Scheeles gamla bostad, denna heter nu Romantik Hotell Scheelehof och ligger nära allt i Stralsunds gamla stad. Scheele föddes i Stralsund under tiden staden var svensk och kom sedan att bo i Sverige och han dog till sist i Köping efter att ha bidragit till mycket till 1700-talets vetenskap. Scheelehof med sin vackra gavelfasad är nu ett mysigt spahotell med en fantastisk frukostbuffé. För det var med frukostbuffén som måndagen började, och när man kan få bubbel till frukost måste denna beskrivas som fantastisk. Vi åt mycket och sent för att kunna hålla oss till eftermiddagen. Vår plan var först att gå till turistbyrån för att sedan kanske ta oss till någon strand för sol och bad. Vi hade förhoppningen att på aftonen ta en stadsvandringstur i Nattvaktens fotspår, för att få mer av stadens historia och mörkare sida. Dessvärre gick inte denna tour på de dagar vi är här och språket var enbart på tyska. Så vi köpte istället oss en broschyr på turistbyrån på svenska med en utstakad rutt och beskrivningar av de olika platserna vi stannade vid. De båda rutterna i broschyren skulle ta sammanlagt 2h men det tog oss närmare 6h att vandra runt. Detta då vi tog prosecco, öl och glasspauser samt gjorde avstickare. Det blev inget sol och bad på stranden utan istället denna intressanta promenad genom den vackra staden. På flertalet platser fanns minnen från stadens tid under svenska kronan. Även stadsvapnet innehåller det svenska lejonet tillsammans med den pommerska gripen. Min farfars farfars morfar Anders Andersson Krona tjänstgjorde i början av 1800-talet i Stralsund. Han tillhörde Norra Vadsbro kompani, Skaraborgs regemente. Lite kul att jag själv gjorde min 15 månaders värnplikt vid samma regemente tvåhundra år senare, dock tillhörande Skånings kompani. Anders Andersson Krona dog i Stralsund 1806 och stadens var i svensk ägo ytterligare 9 år. Fina gamla kyrkor, med kanonkulor fortfarande i fasaderna, kloster och en massa vackra gavelhus finns kvar från hansatiden och svensktiden. Kullerstensgator, stadsmurar och en massa uteserveringar erbjuder staden samt närhet till havet. Överallt säljs Fischbrötschen, några sillmackor som vi hoppade över men drack istället ölen Stralsunder och Störtebeker. Något annat vi hoppade över var Oceaneum, det stora muséet vid hamnen som innehåller stora akvarier. Om man åker hit med barn eller har ett brinnande intresse för detta ska det vara ett utmärkt museum. I hamnen ligger också ett stort tremastat skolskepp som får Najaden och Jarramas att se små ut. Tillsammans med Wismar så är Stralsund upptaget på UNESCOS världsarvslista och det är berkligen en fin gammal hansastad. De har bevarat och restaurerat mycket som gör att jag önskar att vi inte rev alla svenska stadskärnor under 1900-talet. Turismen här liksom på Rügen mest för tyskar och lilsom på ön jämte så är cash king. Mer kontanter än vad vi behövde använda i de baltiska länderna som var betydligt närmare Sverige när det kommer till kontantlösa samhällen. Våra två nätter på Scheelehof har varit fantastiska och vi nyttjade på måndagskvällen spaavdelningen i källaren. Bastu, ångbastu, vilorum, någon bastu med ljus i olika färger och även is att gnida in kroppen med. Mycket avkopplande afton med en avslutande promenad genom staden i skymning och lite tyskt bubbel. Idag lämnar vi Stralsund för att resa vidare västerut längs den pommerska kusten mot Wismar.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige