Kaos

tisdag 13 augusti 2019 Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Det tog sin tid att komma från ett kaosregnande Landvetter till ett värmeindränkt Omis, den lilla staden vid floden och havet några mil söder om Split.

De har byggt ut Splits flygplats så nu är den stor, rymlig, fräsch och ljus. Det var några år sen den utbyggnaden påbörjades så det var en välkommen syn vi möttes av halv 10 på förmiddagen i lördags. Därefter flygbussen in till Split och dess hamn, där också flertalet bussar samt alla tåg avgår ifrån. Men det som brukar ta en dryg halvtimme tog nu en dryg timme, det var ett trafikkaos (Landvetter har regnkaos, Split har sitt trafikdito; vet inte vilket som är värst).

Vi stod stilla länge, länge... (känner nu hur vi tappar intresset från er som läser.)... och till slut hoppade vi av och gick den återstående vägen till busshållplatsen där bussarna (nummer 60) till Omis avgår ifrån. Magnus hann också med ett besök i den lilla ölaffären några hundra meter bort.

Efter en vacker busstur längs havet kom vi efter 90 minuter fram till vår destination, och trots att det är 5-6 år sen vi var här senast så hittade vi till huset där vi hyrt en lägenhet i 4 nätter.

Va då då, säger kanske någon. Så litet som ni säger att Omis är så kan det väl inte vara några problem att hitta.

Jo, det kan det. Omis består av små trånga gränder och på en del ställen är det att likna vid en labyrint. Som där vi bor, längst in i en gränd vid bergets fot och med floden Cetina strax inpå.

Vi kände igen varandra, värdinnan och vi, så några kindpussar blev det, och snart hade vi fått vår nyckel till den lilla men välutrustade lägenheten.

Dagarna här har varit på gränsen till ogenomförbara med temperaturer i skuggan på 38 och 39 grader. Det är svårt att fatta den hettan, det är svårt att beskriva den. Man blir lite mosig i huvudet och vi svettas av att sitta rakt upp och ner under ett parasoll.

Tack gode gud för AC (och då tänker vi inte i det här fallet först och främst på Anders Christiansen i Malmö FF)!

Varit ute och ätit på olika restauranger på kvällarna. I går var det pepparstek, innan dess har det varit pizza, cevapcici, pasta, ost.

Om dagarna har vi legat vid vattnet och i vattnet. Vi har vår favoritplats vid vattenpolobanan, där nästan inga andra ligger och solar och ytterst få badar.

Konstigt nog för där är rent och fint vatten, lite torkat gräs att ligga på och nästan inga människor. Men det är väl det sistnämnda som är problemet kan tänkas, för 40 meter längre bort ligger de på varandra som feta valrossar, där är fler tatueringar på bleka kroppar än man vill räkna, och ungar skriker, musik hörs från olika apparater och det är...

Kaos!

Nej tack. Vi avstår. Gärna.

I morse knackade det på dörren. Utanför stod vår icke-engelskspråkiga, men ack så kindpussglada, värdinna med ett rejält fat av chark och ost samt hemmagjord paj. Vi tror att det beror på att hon uppskattar oss som gäster, men det kan förstås också bero på att hon önskar oss bort väldigt fort.

Oavsett, detta blir vår kvällsvard. Tror det blir väldigt bra och gott.

I morgon klockan 8 hoppar vi på en utflyktsbåt som tar oss till Bol. Normalt sett kostar den 200 kuna per person, men vi kommer undan med halva priset. Så får vi heller inte gratis snaps på ditfärden, lunch med hur mycket vin vi vill ha eller på hemresan underhållning av den trevliga drakspelstrion som får oss att vilja dansa till lokala och internationella hits.

Men vi kommer snabbt och enkelt till Bol där vi ska stanna 17 nätter. Fast mer om det en annan gång, nu ska vi ut i kaosvärmen för att ta oss en fika. Det är nödvändigt.

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Ljubljana, Slovenien
Kommentarer
Postat av Camilla Jarhult

Hej, oj vilken resa🤭,. Tur att Magnus hittade ölbutiken!😂😂. Ha det bäst💜💜

Postat av Ingmar

min första hälsning Ingmar

Postat av Meziye suleyman

Hej.Det var så roligt och spännande för mig att läsa med stort intresse fast eran resan har börjat lite tråkig men ändå ni har lyckats ganska bra så jag önskar fint fortsättning på Bol.
Mvh Mez.

Postat av anita

Härligt att ni är framme. Jag håller med er vad gäller värmen och AC. Det var likadant i Grekland. Svett och pust och stön , ändå längtar man till nästa gång. Ha det gott