Castle Greyskull

tisdag 13 augusti 2019 Schwerin, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Tisdagen började för min del med presenter på sängen . Jag fyllde fyrtio år och min sambo hade på resan tagit med en massa fina paket jag fick öppna när jag vaknade. Efter denna mysiga start så åt vi återigen en rejäl frukost och packade ihop vårat bagage. Det blev två nätter i Stralsund på Scheelehof och det kan varmt rekommenderas. Speciellt då jag fick en flaska av husets sekt när vi lämnade som födelsedagspresent. Vi lämnade Stralsund i bil och tog oss ytterligare västerut i Pommern. Vi undvek Rostock som enligt våra källor inte ska vara något speciellt att se men stannade till i Bad Doberan strax utanför Rostock. Cisterciensorden byggde här på medeltiden en ståtlig tegelkyrka där många mäktiga personer i nordtyskland kom att begravas. Vi såg här på den svenske kungen Albrekt av Mecklenburgs grav som efter 25 års regerande i Sverige avsattes och fängslades 1389. Han ersattes av Drottning Margareta och Kalmarunionen men kunde efter sin fängelsevistelse återvända till Mecklenburg som furste. Det fina vädret som vi haft under våran Tysklandsvistelse hade nu ersatts med ösregn, så istället för att se mer av staden så satte vi oss i bilen och begav sydväst mot Schwerin. Hade i princip inte någon förinformation om Schwerin alls före ankomst mer än att stadens slott kallas Nordtysklands Neuschwanstein (sagoslottet i söder). Men staden hade betydligt mer att erbjuda än så även om vi inte hann med det. En vackert belägen stad, grundad av Henrik Lejonet (Heinrich der Löwe) i slutet av 1100-talet. Det jag själv minns av Henrik Lejonet är det förräderi han stod för när man i Age of Empires II spelar som Fredrich Barbarossa. Men här på torget stod en stod för honom som kanske inte heller målade honom med smickrande penseldrag. Framställd som massmördare av vender vars vilkas ben och skallar på han grundade Schwerin. Efter att ha gått en kort stund i den gamla stadskärnan, bland kullerstensgator och korsvirkeshus begrav vi oss ner mot sjön och slottet. Slottet är verkligen extravagant med utsmyckningar och guldkupoler. Kalmarslott har en lång uppförsbacke om det vill utstråla samma rikedom och status som Schwerin. Förutom att slottet är en turostattraktion med museum så är det också sätet för Mecklenburg-Vorpommerns delstatsstyre. Vi löste biljetter för en vandring i den mindre del av slottet som välkomnar turister och gick igenom väldekorerade rum med massor av tavlor, ornament och prydnader. Allt signalerade dåtidens välstånd och det var väldigt vackert. Efter att ha flanerat utan att få sitta i tronstolen, alla slott bör ha en replik på en tronstol som man får provsitta, begav vi oss ut i en kort tur runt trädgården närmast slottet. Vi vårat besök hade dagens tidigare hällregn nu ersatts med solsken så det var oerhört fint att vandra runt slottet och se den intilliggande sjön. Klockan hade däremot hunnit bli nästan sex så vi fick ta milen norrut igen och lämna Schwerin bakom oss för att bege oss till utkanten av Wismar där nästa slott väntade. Schloß Gamehl, ca 10 km öst om Wismar som ska vara vårat boende de närmaste två nätterna. Kvällen avslutades med en måltid inne i Wismar och sedan bubbel på slottet. Kan inte annat sammanfatta än att födelsedagen blev fantastisk med uppvaktning, historia, slottsvistelser och bubbel med min älskade.

Tr
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige