Italienare och andra

fredag 16 augusti 2019 Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Italienare alltså...

​​​​​Och nu vet vi att vi generaliserar, det må vara hänt. Men italienare alltså, de är vackra, klär sig snyggt, röstar i och för sig fram tveksamma regeringar lite då och då men de gör gudomlig mat, har världens snyggaste landslagsdräkt i fotboll, de gör fina filmer och makalös glass, de är kultur ut i fingerspetsarna...

Men släpp ut några stycken av dem tillsammans på en strand. Herre min gud: De tar över den. De pratar konstant, de pratar konstant HÖGT, de breder ut sig, så ser man ett gäng italienare dra sig mot platsen du ligger på: Fly!

Det är det bästa råd vi kan ge, fly. Vi flydde inte, vi stod ut. Men så kom de bägge barnfamiljerna först på eftermiddagen och vi skulle ändå snart gå tillbaka till vår lägenhet här i Bol.

Vi hade njutit av vår första dag på den lilla stranden en bit bort, där kläder helst avtages helt och hållet (vilket, givetvis, italienarna inte gjorde). Vi hade badat mycket, läst en hel del, njutit av lugnet och ätit våra medhavda baguetter till lunch. Frid och semester. Tills alltså...

Vi sa dem några väl valda ord men det är osäkert om de hörde oss för vi hade nog kommit säkert 100 meter från stranden när vi höjde rösterna.

Men nog klagat.

Vi satt bredvid ett medelålders holländskt par på turistbåten hit från Omis. Vi lämnade i regn och åska men hade en trevlig stund ändå för vi körde mot somen.

De som betalat fullpris (det vill säga alla andra på båten) fick snaps och torra kex, klockan var ju ändå 9 på förmiddagen, och snart pratade vi och holländarna svenska fotbollsspelare i Holland, svenska alkoholpriser och annat nyttigt att veta.

Kvinnan plockade efter en stund fram en broschyr från båtföretaget och pekade på rutten på kartan. Och så undrade hon när vi tänkt hoppa av i Bol, för Bol fanns inte ens med på rutten som hon visade upp.

Ewa och jag tittade oroligt på varandra, hade vi hoppat på fel båt?

​​​​​​Holländarna stod på sig, de skulle först till en annan ö precis som resten av båtens sällskap. Vi åkte ju faktiskt åt fel håll, det hade vi uppmärksammat.

Så fram till en anställd gick Magnus, tämligen oroliga blev vi ju faktiskt, och frågade efter båtens första stopp. Mannen tittade på mig som om jag vore korkad, suckade lätt teatraliskt, tänkte säkert "vi måste verkligen sluta med snaps och torra kex klockan 9 på morgonen"  och sa: Bol.

Att vi åkte åt fel håll, förklarade han, berodde på att det var sämre väder åt ena hållet, och att det var lika långt oavsett om man tar den norra eller södra rutten runt ön Brac.

Tillbaka vid bordet flinade holländarna stort. Jättekul. Verkligen jättekul.

Sen efter ytterligare någon timme på båten hoppade vi av, tog våra resväskor, sa adjö till de humoristiska holländarna och knatade upp till Domovinskog rata 9 (gatans namn och nummer alltså) där familjen Krunic tog emot oss med samma sprudlande humör som vi är vana vid.

Vår lilla lägenhet på bottenvåningen stod redo, med limeträden och druvklasarna i vanlig ordning som insynsskydd från grannarnas blickar. I kylskåpet en kastrull fyllda paprikor, till främst Ewas stora glädje.

Men dessa fick vänta till torsdagskvällen, då de intogs med pompa och ståt tillsammans med potatismos, för ankomstkvällar i Bol går vi alltid till restaurang Santo och äter deras pepparbiff med den fasligt goda ostsåsen och dricker det lokala (och rätt dyra) rödvinet Stina.

Pepparbiffen visade sig vara vara borttagen från menyn och det vi åt istället var inte mycket att skriva hem om, så en tradition kommer från och med nästa år vara bruten.

För vi räknar redan nu med att vi kommer hit då. Också.

Men paprikorna igår var det i vanlig ordning inga fel på. Tack, mamma Krunic!

***

Tack för alla kommentarer. Vi läser dem med glädje.

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Madrid, Spanien
Kommentarer
Postat av OJU

Två gånger(!) har vi nu skrivit inlägg i resdagboken! Båda gångerna har det skitit sig! Varför? Inte en susning, men det tycks vara något i alla fall.

Nytt försök nu. Funkar det kommer det mer...

Postat av JOU

Oj, det funkade!

Nåväl, tack för uppdateringar. Förstod på den yngsta arvtagerskan att det är mycket folk på Bol. Och att resdagboken har en ytterst snäv begränsning av antal tecken. Men det sista visste vi ändå...

Då så.

Två gånger på raken! Kanske funkar med en tredje också? Det låter som att ni har det som vanligt. Dvs bra. Fortsätt så.

Härhemma? Allt väl. Vädermässigt instabilt, som resdagboken ungefär... ;-)

Nu är det medvind...

Regn varvat med sol också. Fredag. Ikväll kräftor. Varit i skogen senaste veckan. Nu tillbaka till terrorträngseln i stan. Och byggarbetsplatsen utanför. Det är skönare att vakna till fågelkvitter än betongborren om man säger så.

Postat av JUO

Så i jämförelse är nog italienarna att föredra. I alla fall, sommaren går mot sitt slut och snart har vi hösten här. Blir fint. Plocka svamp, dra på sig regnjacka och sydvästen och förhoppningsvis locka hit er på en måltid. Tänkte laga indiskt...

Postat av OUJ

Så, när ni kommer hem så bokar vi in en kväll. Tills dess önskar vi er en fortsatt fin resa. Må gott, lev väl och ta det försiktigt i värmen.

Frid!

Postat av Anita

Hej på er!
Förstår precis vad ni menar när det gäller italienare. Tänk er själva när vi var på kryssning i medelhavet på en italiensk båt fylld av dessa högljudda, skrikiga och utbredande italienare. HUA

Postat av Camilla

Hej, underbar läsning om Italienare å Holländare, vilken tur att ni tagit rätt båt. Ha det mysigt, kram

Postat av Ingmar Larsson

Mina goda hälsningar till er i Bol.
Hälsningar Ingmar.