The Thirteenth Warrior

torsdag 15 augusti 2019 Schleswig, Schleswig-Holstein, Tyskland

Den korta semestern till norra Tyskland är nu över. Resan började som en tur för att åka och köpa alkohol till min 40årsfest men utvidgades till en resa i gamla svenskmarker som en fortsättning på vårens resa till Baltikum. Våran sista dag började men en god frukost på Schloß Gamehl och en tidig utcheckning vid tio för att komma iväg. Vi hade funderingar på att ta en sväng inom Lübeck, men dagens viktigaste destination låg uppe i Schleswig påväg mot Danmark. Då det var starten på Schwedenfest i Wismar denna dag var bilköerna mot staden långa. Så det tog en extra timme att bara ta oss förbi Wismar och planerna om en kort vistelse i Lübeck övergavs därför. Vi lämnade Mecklenburg och körde in i Schleswig-Holstein upp mot Flensburg och gränsen mot Danmark. Men först dagens viktiga stopp i närheten av staden Schleswig, Haithabu Wikinger Museum. Haithabu eller Hedeby som vi säger i Skandinavien var en viktig handelsstad under vikingatiden. Större än Birka, med en mäktig havmåneformad mur runt stadskärnan låg den vid vackert stilla vatten som gjorde färder till Skandinavien enkla, samt möjligheten att lasta om varor för färd mot Atlantkusten utan att behöva runda hela Danmark. Förutom lämningarna från staden Hedeby ligger här Danevirke. En försvarsmur som likt Kinesiskamuren och Haradians mur, skulle skydda från invasioner. I detta fall skydda Jylland, byggd mellan 700-900 v.t. Hedeby och Danevirkre är upptaget på UNESCOS världsarvslista. På museet fick vi låna ett häfte med engelsk översättning på den tyska texten tillhörande utställningsobjekten. I de många gravarna runt Hedeby har de funnit vackra svärd, smycken och vardagsföremål. Där fanns även några av de runstenar som funnits i området. Ansgar var här och försökte kristna, danerna blev likt norrmännen kristna långt före götar och svear. De hade väl helt enkelt mer utbyte med det kristna Europa och konversion underlättade både handel och allianser. Mycket bra museum, även om det var ett minus att all text var på tyska, vilket gjorde att vi fick läsa från ett häfte. Men vi kanske inte heller skulle varit så snåla och spart 2 euro på audioguiden. Någon annan arabisk resenär, inte Ibn Fadlan, beskrev stadens storlek och syfte för över tusen år sedan. Hit kom friser, saxare och andra för att handla med danerna och resten av Skandinavien. Efter museet gick vi upp på vallen som skyddade Hedeby förr och ner till vattnet där de har byggt upp bostäder och hus som ser ut som de gjorde för över tusen år sedan. Då vi uppenbarligen har otur de dagar vi förflyttat oss mellan platser på resan så var även denna dag regnig. Detta i kombination med att vi ville vara tillbaka på den svenska västkusten innan midnatt gjorde besöket kortare än vad det kunnat vara. Efter Hedeby blev det Scandinavian Park utanför Flensburg. Här säljs alkohol till skandinaver men jag fann utbudet betydligt sämre än den Bordershop jag besökt när jag tagit färjan via Rödby-Puttgarden. Men vi fick tag i öl och vin men inre det bubbel vi önskade, så vi åkte till Edeka, någon tysk matkedja och fick tag på den sekt vi önskade. Här lade jag också vantarna på resans bästa ölinköp. En trälåda med åtta ölflaskor och ett glas, Beer of the Gods. De olika sorterna i var Mjölner, Loke, Sleipner osv, kan bara vara fantastiskt. Bilen tog och sedan över gränsen till Danmark och regnet hade nu övergått till hällregn som gjorde sikten usel. Över Storabältbron så var det hällregn, dimma och grått. Hällregnet fortsatte nästan hela vägen till Malmö och övergick sedan till ett mer normalt droppande. Men vi tog oss hem till sist med många nya upplevelser i bagaget. Otroligt kul att få lära oss mer av den svenska tiden i norra Tyskland, se vacker natur på Rügen, de vackra byggnaderna från Hansan och lära sig mer om den komplicerade historian innan nationalstaternas framväxt. Det har verkligen varit en fantastisk resa och jag är ännu mer sugen på att utforska Tyskland, Östersjöområdet och Skandinavien efter denna. Så mycket som hört ihop genom årtusenden, handelsförbindelser, allianser, kultur, utbyte, landområden som bytt härskare fram och tillbaka. Väl värt att förkovra sig ytterligare i.

Tr
Senast aktiv - från Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia