Utflyktsdag

torsdag 15 augusti 2019 Alcúdia, Balearerna, Spanien

Packade och kom iväg före tio med siktet inställt på andra sidan ön. Första stoppet blev uppe i bergen i Valdemossa där vi blev kvar betydligt längre än vi tänkt. Det blir lätt så när en lunch tar en och en halv timme. Det är fantastiskt fina gränder och vyer här uppe.

Vi slingrade oss sedan vidare upp över bergen och kom nästan upp till 900 möh. Gjorde ett kortade stopp i Banyalbufar innan vi tog oss till Soller. En tur i kyrkan och en promenad upp till tågstationen där vi delade på en påse nybakade chorroz blev det innan vi gav oss av igen.

Efter många kurvor anlände vi till Sa Calobra ungefär samtidigt som parkeringen stängde betalningen för dagen. Det var kö ut från parkeringen så lätt för oss att hitta en plats. Vi promenerade ner till havet och längs kusten, genom berget och fram till stranden som enbart består av runda stenar.

Vi bytte snabbt om och plumsade i havet. Idag var det helt stilla och ett tiotal större båtar hade ankrat upp utanför. Så härligt dopp! Ev brände Sara sig på en manet, vi såg inga men hon fick en röd fläck på benet. Fram med ett kreditkort och sötvatten så gick det över i princip helt och vi kunde bada vidare en stund till.

När vi badat klart sköljde vi av oss och släpade oss upp för backen mot bilen. Nu kurrade det ordentligt i magarna men restaurangerna hade stängt och vi visste att skymningen snart skulle komma, då ville vi ha kommit upp på berget och bort från serpentinvägen så det var bara att packa bilen och ge oss av.

Vi styrde kosan mot Lluc där det skulle finnas restauranger och därefter skulle serpentinerna enligt Per vara slut. När vi kom dit var allt nersläckt och vi ville inte förvirra oss in i trånga gränder så vi beslöt oss för att istället köra hem samtligt som solen gick ner och månen steg upp. Efter tio etthundraåtti graders kurvor slutade jag räkna. Till slut kom vi ner på slättlandet och närmade oss Alcudia.

När vi kom hem var det sent och vi var både trötta och hungriga så vi avslutade dagen på Burger King innan vi duschade och kröp i säng.

Per-Kerstin-Sofia Lindholm
Senast aktiv - från Alcúdia, Balearerna, Spanien