Baddag Cala Mesquida

lördag 17 augusti 2019 Alcúdia, Balearerna, Spanien

Badutflykt igen! Tog en lugn förmiddag och kom iväg vid lunchtid. Styrde kosan söderut till Cala Mesquida för dagens strandhugg.

När vi kom fram var det mycket bilar... Per gjorde i vanlig ordning en hjälteinsats med att kryssa mellan bilar parkerade till höger och vänster, med och mot färdriktningen för att till slut klämma in oss längs en trottoar där parkering dessutom var tillåten.

Vi möttes av en fantastisk utsikt över havet redan innan vi tog trappan ner till stranden. Här var det fullt med folk och det kändes lite som en sardinburk. Vi fick dock syn på några som var på väg så vi kunde ta deras plats och vips låg vi i vågorna och guppade - så härligt!

Vi badade och snorklade, det rådde frånlandsvind så nästan inga vågor alls men det gällde att hålla i madrassen varje sekund. Vi såg en flamingo och en badboll susa iväg över vattenytan.

Efter flera timmars badade och plaskande och en utläst bok klättrade vi upp för trapporna mot bilen. Yippey den stod nu i skuggan bakom en mur. Fram med flaskorna för en härlig dusch och ombyte. Nu såg vi hur Sara plötsligt var supertrött. Hon hade ju simmat och simmat i flera timmar... men med siktet inställt mot mat och middag piggnade hon till igen.

Vi fortsatte lite söderut till Cala Rajada och här blåste det i en annan riktning så vågorna gick rätt höga. Vi stod och såg på medan flera båtar tog sig in bakom den gigantiska piren innan vi beställde mat. Vi åt och njöt av utsikten. Efter maten strosade vi runt och hittade en jätterolig affär med småsaker. Sara fick nya flippisar då de gamla var för korta.

Avslutade kvällen med glass innan vi tuffade hemåt och packade väskorna.

Per-Kerstin-Sofia Lindholm
Senast aktiv - från Alcúdia, Balearerna, Spanien