Äta kräftor

onsdag 21 augusti 2019 Bol, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Man vet ju hur det är, man ser i menyn att restaurangen har en fisk- och skaldjursbricka och så säger man till sin man...
- Gunther, vad säger du? Ska vi testa fisken men framför allt, ska vi testa de små hårda djuren?
- Helga, vi har aldrig ätit de där djuren tidigare. Vågar vi?
- Någon gång måste vara den första. Jag tror att det är dags nu, liebling!
- Helga, du är min ledstjärna, vi slår till. In med fisken, in med de små djävlarna. Nu ska här ätas!

Det finns en restaurang som heter Ranc och som ligger en bit utanför byn, som Fanny, Magnus äldsta guddotter, och hennes Wade hade besökt och tyckt mycket om när de var här förra veckan. Vi hade gått dit en gång för länge sen på den tiden då Ewa jagade fyllda paprikor, alltså innan vi började bo hos familjen Krunic, men de hade inte rätten på menyn.

Men nu när vi fått stället rekommenderat, och dessutom hört att deras rumpsteak var riktigt bra, så gick vi tillbaka. Magnus hade ringt och reserverat ett bord, vilket var tur för det var fullt.

Nåväl, vi slog oss ner vid vårt anvisade bord och beställde dricka och föda. Vid vår sida, ett bord bort, satt Helga und Gunther. Det är högst troligt att de faktiskt heter något annat, men för berättelsens skull får de bli Helga und Gunther.

Deras fisk- och skaldjursbricka kom in samtidigt med vårt vin så vi hade gott om tid att bese det tyska parets angrepp på sin mat.

De började med den grillade fisken, de åt upp alltihop och sen... begrundade de kräftorna. Tills de enades om att attack med besticken var den rätta vägen.

Det bändes , det skvättes, det togs i, det bevisades att det inte är det allra enklaste att öppna kräftor med en slö bestickkniv.

Vi vet, det är inte så fint att göra sig lustig över folk. Men när man ser två personer i 60-årsåldern försöka äta kräftor med kniv och gaffel, med allt hätskare och mer frenetisk teknik och ändå inte lyckas, då tycker vi att det är ok att berätta om det.

Helga und Gunther fick till slut i sig lite skaldjur. Inga stora mängder men ändå. De såg ut att gilla det. Eller som Helga (kanske) sa:
- Gunther liebling, det här var gott, men nu räcker det nog med skaldjur.
- Helga, du är så rätt på det. Det var några ena små djävlar till att vara hårda i skalet. Nu tar vi oss lite mer weisswein innan vi går hem till lägenheten, visst?
- Gunther, kyss mig!

Vår rumpsteak var god f ö. Tack för tipset, Fanny!

Vi badar, vi solar, temperaturen har åter börjat stiga upp en bra bit över 30. Det är hett. Vi läser en hel del, vi löser korsord utan att försöka fuska alltför mycket. Varbergspostens är svåra men desto roligare när man klarar av dem. Den här ledtråden och det här svaret tyckte vi var kul:Tidsuppfattningen? Ursinnet.

Slutligen, ni vet säkert detta redan, och vi har säkert skrivit om det många gånger förr, men vid uttag av pengar i automat, om frågan dyker upp om du vill att banken här ska göra valutaväxling, så vill du inte det.

Här tog vi ut 2000 kuna häromdagen och banken föreslog en kurs som hade kostat oss 3145 kronor. Naturligtvis klickade vi på nej-knappen. När vi kollade vad vår bank i Sverige hade dragit så var det 2960 kronor, det vill säga nästan 200 kronor mindre.

Slut på tips och råd.

Nu dags att smörja kroppar och dra oss mot stranden. Till vår lilla, lilla strand som oftast är tyst och stilla.

***

Igen, stort tack för alla kommentarer. Vi läser och uppskattar dem mycket.

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Madrid, Spanien
Kommentarer
Postat av UJO

Hej.

Ett mycket kul inlägg att läsa så här på onsdag morgon. Tack! På lördag, då vi skall äta kräftor, kommer vi oundvikligen tänka på Helga und Gunther... ;-)

Postat av JUO

Nu har vi dessutom lärt oss något nytt. Igen... Senast så var det det där med bankens valutaväxling. Det var i Inverness, året var 2017. J-O köpte whisky.

Postat av OUJ

Nytt nu är att inte skriva så jäkla långa kommentarer på RD. Det är högst begränsat med tecken vilken är svårt när man har mycket att berätta...

Å andra sidan -

Postat av OUJ

- har vi inte så mycket att berätta i stunden. Hösten kom av sig lite. Sommaren tycks göra ett sista ryck och de närmsta dagarna tycks bli riktigt fina. Inte sm hos er, så klart, men 22-23 grader skall vi nog nå upp till.

Postat av OJU

Det är ju med beröm godkänt. Skolan har börjat. Vardagen har således återvänt. Snart åker U till Amalfi. Lite senare T & J-O till Malta. Och snart skall hundarna börja löpa...

Postat av OUJ

Ja ni förstår, det går sin gilla gång... :-) Ha en fortsatt mycket fin semester. Vi ser fram mot när ni kommer hem, så vi får ta fram almanackorna och peta in ett par tillställningar.

Frid!

Postat av Camilla

Hej igen! Fick mig ett gott skratt av Helga å Gunther. Äta kräftor med gaffel å kniv? Ni har det underbart å det glädjer mig. Fortsätt njut å ha de bre, kram

Postat av Ingmar

SÄNDER EN HÄLSNING ÄVEN IDAG INGMAR