Varsågoda och sitt

måndag 2 september 2019 Supetar, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Sista dagarna i Bol gick i samma tempo och takt som alla de andra, och vädret var omväxlande 35 och 33 grader temperaturmässigt alltmedan solen var allestädes närvarande.

Men slutligen kom vi till slutet som man alltid gör till slut, och vi sa adjö till familjen Krunic med ömsesidiga förhoppningar om ett återseende 2020.

Så tog vi våra väskor och vandrade ner till busstationen, förbi Marinero och längs de små gränderna och även om vi vet att det inte bara är förhoppning utan en sannolikhet att vi återkommer nästa år, så är det ändå aningen sorgligt att lämna.

Ännu sorgligare blev det när vi stod där och väntade på bussen och två unga tjejer reste sig från bänken för att lämna plats åt oss.

Va?

Varför?

Är det alltså dit vi har kommit?

Är det två orkeslösa åldringar vi numera ses som?

Ewa tog det med ro, hon såg endast det positiva i att få sitta i stället för att stå, och gjorde just det, satte sig alltså. Magnus vägrade och som för att riktigt visa hur ung och viril han är började han göra situps och armhävningar med en hand i backen.

Det sistnämnda må vara ljug, men han satte sig i alla fall inte.

Dumt nog, för efter en stund gjorde sig höften gällande och fötterna började värka.

Ingen Madame tog emot oss i år heller. Hon har helt dragit sig tillbaka till gården uppe i bergen där hon kan välförtjänt kan slappa och bada i swimmingpoolen när hon inte räknar pengar. I stället var det den dottern som inte bor i USA som tog emot oss.

Och visst, hon är trevlig och så, men hon är inte Madame. För oss är hon enbart Madames dotter.

Vi hade 2 lägenheter att välja mellan, vi valde ett tredje alternativ eftersom de andra var små och trånga vilket inte den här lägenheten med 2 balkonger och 2 sovrum verkligen inte är. Madames dotter log, gav oss dosan till den helt livsnödvändiga AC:n och sen har vi inte sett röken av henne.

Vi ligger i detta nu på en pir där vi har utsikt mot byn, nära till det oerhört sköna vattnet och solen gick (konstigt nog) precis i moln. Njuter av den näst sista dagen här, för imorgon kl 15.30 tar vi färjan härifrån till Split och strax efter 20 lyfter vårt SAS-plan mot Sverige.

Igår var vi på Beer Garden och drack öl och vin och åt rejäla och rejält goda Angus-burgare med pommes. I kväll blir det pepparsteken på Palute, som brukligt är sista kvällen här.

Tre och en halv vecka här är snart till ända. Det har varit en underbar tid, men nu är det fint att åka hem. Nya resor väntar dessutom snart.

***

Med innerlighet, stort tack till alla som läst och hört av sig! Vi gör om det.

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Madrid, Spanien
Kommentarer
Postat av anita

Äntligen kommer ni hem!!!!!!!

Postat av Ingmar

VÄLKOMMEN HEM! DU ÄR SÄKERT BRUN SOM EN PEPPARKAKA. HÄLSNINGAR INGMAR.