Snart är vi uppe
Snart är vi uppe

Dag 22

söndag 8 september 2019 Fonfría, Galicien, Spanien

Hade åter en mycket trevlig middag igår. Vi var på ett privat härbärge men han som var volontär där fixade trerätters samt frukost till alla för donativo -pris. Vi var ca 15 som åt, personer från Italien, Polen, Lettland, Frankrike, Slovenien, Schweiz. Han hade som varmrätt det gjort en jättegod gryta med ris och kött /korv/grönsaker. Jag tyckte det såg ut som paella och smakade så också men han ville inte kalla det paella utan risgryta. Till detta serverades vin från de vinodlingar vi gått genom under dagen. Frukosten stod framdukad kl 6 så alla sov fram till dess. Vi hade tänkt gå en kort etapp idag då vi visste att den är caminons kanske jobbigaste sträcka. Vi hade först 10 enkla kilometrar, genom många små byar. Men sedan var det uppför i 8 km, från 600 till 1335 meter. Dessutom var det på stigar med lösa stenar och klippblock. Men vi tog oss upp. Vi hade tänkt stanna i O Cebreiro men det var marknad m.m. där. Massor av människor. Tyvärr var det till och med omöjligt att besöka caminons äldsta kyrka, från 800-talet. Vi köpte paj i ett marknadsstånd, åt den och fortsatte sedan färden. Det gick både upp och ner resten av dagen. Dagens sträcka blev 30 km så vi var rejält trötta då vi kom fram till härbärget i Fonfria. Det visade sig att de flesta från stället igår gick hit, ingen ville stanna i O Cebreiro.

Gun Lövström
Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal