Dag 24

tisdag 10 september 2019 Portomarín, Galicien, Spanien

Idag har vi gått en kort sträcka, endast 23 km. Men vi kom ihåg den mysiga staden Portomarin, där vi åt frukost för tre år sedan, och ville gärna stanna här. Vägen hit var igen mycket vacker, genom ek- och kastanjeskogar och små byar. Det hade regnat under natten så marken var blöt och hal. Att stenar blir hala vet man ju men här blir asfalten jättehal. Finns det dessutom utsmetad koskit på asfalten så är det som en skridskobana. Första timmen av promenaden var som ett lämmeltåg, det är många som startar i Sarria för att gå de sista 10 milen. Det märktes att det var många nya för vi som gått länge är ganska lågmälta och går tysta långa stunder, nu tjattrades det. När vi passerat dem kunde man höra fåglarna igen. Portomarin har förut legat på dalens botten men då dammen byggdes i början av 60-talet flyttades staden upp. Byggnaderna har flyttats sten för sten. Vi var här redan vid 12.30 och var först på härbärget så vi kunde duscha i lugn och ro, jag fick till och med benen rakade. Resten av eftermiddagen har vi strosat runt och njutit.

Gun Lövström
Senast aktiv - från Lissabon, Sintra, Portugal