Chateauneuf-du-Pape

torsdag 12 september 2019 Châteauneuf-du-Pape, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Nu ska vi spendera några dagar i Chateauneuf du pape där bland de godaste vinerna kommer ifrån enligt vår smak. Bor 1-2km från centrum en mycket trevlig cykeltur genom vinfälten där det skördas för fullt. Har idag smakat många varianter, finns ju lita att välja mellan, eftersom det finns 13 olika druvor som är tillåtna. Kombinationerna känns oändliga. Testade ett vin som innehöll alla 13 druvor gott men inte värt prislappen 74 euro upp till 120 euro. Lärde oss också något nytt att viner från riktigt gamla stockar 50år och uppåt blir mer komplexa och lenare i smaken än från yngre stockar.
Det har blivit mycket vinprovning dessa dagar i Chateauneuf en mycket trevlig sysselsättning. Vi valde till slut en liten familjeägd vingård med viner som passade oss perfekt. Det blev några lådor.
Imorgon går färden vidare mot spanska gränsen där vi ska sitta och njuta av medelhavet några dagar, kanske blir det ett dopp också.

Gunilla Gustafsson
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige