Hereford - Oakham och där emellan

måndag 16 september 2019 Oakham, England, Storbritannien

The Admiral Hornblower Hotel, Oakham, 21.31 lokal tid

Tänkte ju att man kanske kunde sova hur länge som helst med tanke på hur trött jag var igår.

Men prick 6 imorse vaknade jag och drygt två timmar senare satt vi alla tre i en kyrka och åt frukost (scrambled eggs, bacon och korv med rostat bröd, samt juice och te). Det var ett fik där intäkterna går till kyrkans verksamhet, men det var så långt ifrån kyrkkaffe och fralla man kan tänka sig.

Fräscht, snyggt, möjligheter till öl från trakten samt vin (!) till maten efter klockan 11 (tänk pingstkyrkans kafé ha det. Ni kan sluta skratta nu). Halva kyrkan var kyrka om ni förstår vad jag menar, den andra bland kors och målningar var kafé/restaurang.

Proppmätta satte vi oss i vår Vauxhall och körde mot Friday Beer Co, som jag trodde var ett bryggeri ute på landsbygden med tillhörande bar.

Inte för att vi ville dricka något, endast köpa deras öl att ta med, men det hade ju onekligen varit mysigare än som nu när det ligger i ett litet industriområde. Men bryggaren var väldigt trevlig och ölen inhandlades.

Nästa stopp en bit bort var Morrisons stora supermarket i Malvern. Stannade och tog en fika.

Fader Brown? Någon? Jag tror aldrig jag sett det, bara hört talas om programmet. Å andra sidan hade jag aldrig hört talas om den lilla byn Blockley i Cotswolds heller. Men där var trevligt, man tar sig dit via små smala vägar knappt gjorda för biltrafik, stenkyrkan var urgammal och där och i resten av byn spelas alltså Fader Brown in.

Hem och ladda ner programmet känner jag. I alla fall något avsnitt. Kanske.

Cotswolds är ett väldigt stort område som mest innehåller skog, gröna kullar, smala vägar och filminspelningsbara byar och städer. Vi fortsatte med bilen till ett relativt nyöppnat gin- och whiskydestilleri som heter Cotswolds Destillery där vi provsmakade whisky, fikade och avslutningsvis handlade Stefan och Mike whisky och muggar och allt vad det var.

Jag? Nä. Inget. Sparar kilona på hemresans bagage till öl från små bryggerier vi besöker.

Bara en halvtimme bort ligger Shakespeares födelsestad (och där han också dog) Stratford-upon-Avon. En liten stad med fler korsvirkeshus än vad som kan vara möjligt, och självklart såg vi huset där han föddes och en del annat intressant, men framför allt gick vi mest omkring, vid floden Avon, runt den uråldriga kyrkan Holy Trinity Church där gravstenarna förlorat sina inskriptionen av ålder, mossan växer på utsidan och där de på insidan begravt Shakespeare och nu tar 4 pund för att få se graven.

Efter att inte ha sett Shakespeares sista vila gick vi och åt lunch på Dirty Duck. Det blev fish and chips även idag, ett monsterlass för endast 11 pund. Och väldigt gott.

Det blev även kvällsmaten visade det sig för klockan hann bli halv 5 på eftermiddagen innan vi åt det vi kallar för lunchen; de scramblade äggen och Herefordkossans bacon och korv i morse höll oss mätta länge.

Men vi stannade inte i Stratford, utan vårt sista stopp för dagen är i Oakham, huvudorten med runt 10 000 invånare i Englands minsta county Rutland.

Hotellet med namnet The Admiral Hornblower har runt 8-9 rum som är modernt inredda, men huset är gammalt så det är snett och vint, och jag skulle gärna stanna här lite längre eller komma tillbaka. Filminspelningsbart. Finns också en pub och en lite dyrare restaurang på bottenvåningen.

Men som sagt, vi behöver inte äta. Fortfarande mätt här där jag ligger på rygg i mitt enkelrum, hörande Stefan och Mike i rummet bredvid som de valde att dela (skyll er själva!).

Vi har varit och tagit ett par öl på ett av Rutlands få bryggerier, Grainstore, som har en egen pub med (självklart) hög mysfaktor.

Oakham verkar vara en välmående liten stad och vi har sett gott om folk ute på de förvånansvärt många restaurangerna med tanke på att det bara är måndag.

Men nu får detta räcka, nu orkar jag inte skriva mer. I morgon Cambridge.

***

Tack för kommentarerna!

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Sankt Gallen, Schweiz
Kommentarer
Postat av Meziye suleyman

Mycket intressant att läsa verkligen.
En mysig resa indirekt vill säga förstås.
Mvh från Varberg

Postat av Ingmar

HÄLSAR TILL DIG ÄVEN IDAG. HÄLSNINGAR INGMAR.

Med bil i Englands södra och mellersta delar.

1 Bilder 4 Besökta platser 4 Dagböcker Till resan